23948sdkhjf

Han er med til at lancere over 1.000 mejeriprodukter om året

En af hovedopgaverne i Arla Innovation Centre er at finde ud af, hvad forbrugerne vælger af mejerivarer i dagligvarebutikken i "morgen". Det gælder ikke blot de danske forbrugere, men i endnu højere grad forbrugere i Afrika, Mellemøsten og Kina. Hjemmemarkedet udgør nemlig kun omkring 10 procent af mejerigigantens omsætning.

- Vi lever af gensalg. Vi lever af, at forbrugerne har tillid til vores produkter og dermed er trofaste over for dem. Vores store udfordring er, at vi globalt skal have det rigtige sortiment i forhold til fremtidens fødevarer, siger direktør Lars Dalsgaard, der er ansvarlig for såvel produkter som udvikling i det nye innovationscenter, der åbnede i det nordlige Aarhus i 2017.

- Vi er stolte af vores mejerivarer. Men hvad der sælger godt herhjemme, er der ikke altid efterspørgsel på i udlandet, tilføjer han og giver nogle eksempler på, hvad der hitter på eksportmarkederne:

Nigeria er et vækstland, som i stor stil køber mælkepulver, der blandes op med vand. I Mellemøsten er det smøreost. I Kina er det modermælkserstatning samt en ostevariant, der minder lidt om den vi kender herhjemme, Lillebror, som bliver brugt som smelteost.

En ordentlig CO2-mundfuld
Lars Dalsgaard vurderer, at beliggenheden i Agro Food Park ikke kan være meget bedre i hele Nordeuropa. I bygningen bliver der arbejdet med grundforskning, blandt andet i samarbejde med universiteterne. Der er sågar indrettet et pilotanlæg i form af et lille mejeri. Andre arbejdsområder er teknologier, nye produkter klar til lancering samt vedligeholdelse og forbedring af den eksisterende produktportefølje.

- Tendenserne, vi arbejder efter, er helt klart bæredygtighed og klima, understreger han.

Emballagen fylder meget på den dagsorden. Arla Foods er godt i gang med at generationsskifte de gamle mælkekartoner, som nu bliver erstattet af klimavenlige "brune" kartoner. Alene på den konto forventer Lars Dalsgaard, at mejeriet - via producenten af emballagen - fjerner 8.000 tons CO2 om året. Det er en ordentlig mundfuld i klimaregnestykket.

Et andet område, der er fokus på i innovationshuset, er ernæring. Der bliver bl.a. arbejdet med at udvikle produkter med højere proteintal og andre produkter med lavere kalorietal. Et tredje område er økologi, og her står Arla bomstærkt som verdens største mejeri på området. Emner som dyrevelfærd og laktosefri mejeriprodukter er også i spil.

150 medarbejdere
Til at varetage innovationsopgaverne har Arla ansat 150 medarbejdere, som repræsenterer forskere, mejeriingeniører og andre højtuddannede medarbejdere fra over 20 forskellige lande.

Arla bruger mange ressourcer på at få testet produkterne, blandt andet i forskellige fokusgrupper, inden de bliver lanceret på markedet. Med hånden på kogepladen erkender Lars Dalsgaard, at produktudvikling kontra produktionsplanlægning er en svær opgave.

- Vi har over 1.000 nylanceringer om året, så det siger lidt om den kompleksitet, vi opererer med. Vi er nødt til at lave vores forarbejde grundigt, inden vi for eksempel investerer store millionbeløb i nyt produktionsudstyr. Mange af vores nye varianter kan vi lave på eksisterende produktionslinjer, fordi vi har så meget forskelligt udstyr ude på mejerierne. Men går det nye produkt hen og sælger rigtig godt, så bliver der kigget på mulighederne for at investere i produktionen, forklarer direktøren.

Skyr produceres 24/7
Et eksempel er skyr, som inden for de seneste tre-fire år er blevet et klokkerent hit hos forbrugerne. Produktionen af skyr er udvidet markant med en fabriksny linje, som kører 24/7. Men ikke nødvendigvis for "evigt", for Arla er meget opmærksom på produktets livscyklus.

Med en "ny" ostetype kan det ifølge Lars Dalsgaard gå samme vej med en selvstændig produktionslinje. Lige nu er Arla ved at teste denne ostetype i samarbejde med en burgerkæde i Sverige. Osten har et højt proteinindhold, og i burgerkæden erstatter den friturestegte eller grillede ost hakkebøffen. Produktet giver således masser af muligheder i det kødfrie køkken.

Innovationen er blevet en driver, men lønsomheden skal for alt i verden følge med.

- Vi skal drive innovationen hurtigere og med større effekt, end vi har gjort tidligere. Vi skal have styr på alle økonomiske nøgletal på de nye varer, vi sender ud på markedet. Og det kan vi langt bedre gøre nu, hvor vi har samlet vores strategiske ressourcer på innovationsområdet på ét sted her i Agro Food Park, pointerer Lars Dalsgaard.

Læs mere om: Arla
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.369