23948sdkhjf

Mikrobryggerier er hårdt ramt: Sådan kommer Fredrik igennem krisen

Restauranter og barer er lukket over hele landet som følge af coronakrisen.

Det går også ud over leverandørerne til disse steder og i særlig grad de små bryggerier. Op mod 80 procent af mikrobryggeriernes øl bliver nemlig leveret uden for detailhandelen.

Det har tvunget en række af disse bryggerier til at tænke i alternative veje, hvis de skal have afsat deres øl.

Hos Bad Seed Brewing lidt uden for Aalborg er Fredrik Hector Schmidt begyndt at levere øl ud til folk i området.

- Jeg kunne hurtigt se, at det var en stor del af mine kunder som restauranter og barer, der blev ramt af det her. Jeg blev nødt til at holde gang i butikken og ikke brænde inde med øllene. En stor del af omsætningen er væk, og så vil jeg gøre det nemt for folk at købene øllene af mig, siger han.

Webshop er på vej
Inden corona-udbruddet slog igennem og lukkede alle beværtninger og restauranter, kom omkring 75 procent af hans omsætning fra disse steder. Nu håber han på, at han kan få afsat sit øl til folk i nærområdet. Men han arbejder også på en løsning, så folk længere væk kan smage hans varer.

- Vi er i gang med at sætte en webshop op, så interesserede uden for området også har mulighed for at få leveret Bad Seed Brewing, siger Fredrik Hector Schmidt.

Han tør endnu ikke spå om, hvor hårdt corona-udbruddet vil ramme ham. Han sælger til distributører, og de første meldinger fra dem er, at de ikke leverer så meget til detailhandelen, som de plejer. Her får han som regel afsat de resterende 25 procent.

- Men jeg tror, jeg bliver mindre ramt, fordi jeg kun er mig selv og ikke har ansatte at forholde mig til. Jeg er den eneste med hånden på kogepladen og kan justere min løn løbende, fortæller Fredrik Hector Schmidt.

Butikker forsøger at hjælpe de små bryggerier
Kvickly i Allerød er kendt for sit store udvalg af specialøl. Her prøver man at hjælpe de små bryggerier i Danmark ved blandt andet at fremhæve deres øl i butikken.

- Vi gør, hvad vi kan for at hjælpe. Vi har lavet 15 procent rabat for danske øl, og så sætter vi dem i front i butikken. Jo hurtigere vi sælger det, desto hurtigere kan vi bestille nyt, siger afdelingsleder Simon Kirkegaard.

Hjælpen er et samarbejde med andre butikker, hvor Menu i Køge, SuperBrugsen i Fensmark og Kvickly i Middelfart også indgår. Udover indsatsen i butikkerne forsøger man at minde de danske forbrugere om at købe danske øl under hashtags som #drikdansk og #drikudehjemme.

- Det er jo bund og grund hjerteblod i forhold til, hvad man støtter i tiden. Mange brancher har det svært i tiden. Den danske brygkultur er et godt sted i dag, og vi vil gerne have, at det fortsætter, siger Simon Kirkegaard og uddyber:

- Når dansk øl bliver tappet tirsdag, kan vi have det i butikken onsdag.

De danske bryggerier må fortsat sætte lid til, at de kan få afsat deres øl til private eller detailhandelen. Mette Frederiksen har forlænget lukningen af restauranter og barer indtil 13. april.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114