23948sdkhjf

Supermarkeder udnytter fedtafgiften

Priserne på udvalgte fødevarer er skudt uberettiget højt i vejret efter fedtafgiften. Enhedslisten kræver omgående handling.
Smør, ost og andre fede fødevarer er steget i pris siden den 1. oktober.

Det er egentlig ikke så overraskende, da netop den dato markerer indførelsen af fedtafgiften i Danmark. Men ifølge Søndagsavisen er der tale om prisstigninger, som langt overstiger, hvad fedtafgiften rimeligvis burde medføre.

Sammen med Skatteministeriet har Søndagsavisen regnet ud, hvad priserne burde være, hvis skatten på mættet fedt blev regnet præcist ind i priserne.

På den baggrund kan Søndagsavisen blandt andet konkludere, at:
• 9 af 10 varer hos Aldi er steget mere end udgiften for de nye skatter
• Kvickly tager 12,7 procent mere for smør og 17 procent mere for ost, end fedtskatten kan forklare
• Prisen på cremefraiche er steget 15,1 procent mere, end den burde hos Lidl

Opgørelsen vækker forargelse hos Forbrugerrådet, som opfordrer forbrugerne til i endnu højere grad at handle ind med pengepungen og fornuften.

- Supermarkederne må selv bestemme varernes priser, så det er ikke forbudt. Men det er bestemt ikke klædeligt, siger Vagn Jelsøe, der er afdelingschef i Forbrugerrådet, til Søndagsavisen.

Stort arbejde
Aldi har ikke været disponible for en kommentar, men hos Lidl har man nedjusteret overprisen og erkender delvist fejlen.

- På udvalgte varer er der sket en fejl, men det er altså svært at regulere flere hundrede varer på én gang. Normalt vil der gå et par måneder, før priserne har fundet deres leje, siger administrerende direktør i Lidl Finn Tang.

Samme forklaring kommer fra brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd, som ikke kan genkende billedet af en branche, der har udnyttet fedtafgiften til at skrue priserne urimeligt højt i vejret.

- Uanset om man er fødevareproducent, importør af fødevarer, butikskæde eller fødevarebutik er fedtafgiften forbundet med store omkostninger. Og de omkostninger vil i sidste ende blive betalt af forbrugerne, siger Claus Bøgelund Nielsen, underdirektør i De Samvirkende Købmænd, til epn.dk.

Han fortsætter:

- Søndagsavisens historie tager udgangspunkt i, at der overhovedet ikke er nogen omkostning til at administrere en fedtafgift. Og der må man jo bare sige, at sådan hænger verden ikke sammen.

Ifølge Claus Bøgelund Nielsen har de store kæder skulle gennemgå omkring 20.000 varenumre, hvilket selvsagt medfører en del ekstra omkostninger i administration.

Politikere kræver ændring
Sagen har allerede vakt politisk harme.

- Det er fuldstændig urimeligt, at de her butikker udnytter situationen til at øge deres avance og overskud. Det er totalt uacceptabelt, siger fødevareordfører Per Clausen til dr.dk og fortsætter:

- Der er åbenbart et eller andet, der gør det muligt for de her butikker at score ekstra på fødevarer. Vi vil bede fødevareministeren og erhvervsministeren om at redegøre for, hvordan man sætter en stopper for det her.

Også hos regeringspartiet Socialdemokraterne vækker oplysningerne forundring.

- Vi vil gerne være med til at tage en drøftelse, om der er nogen muligheder for at beskytte forbrugerne, siger fødevareordfører Orla Hav til dr.dk.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08