23948sdkhjf

Økologiske mælkeprodukter er en eksportsucces

Mejeriprodukter udgør næsten halvdelen af den økologiske eksport fra Danmark og er samtidig den øko-varegruppe, der havde den største eksportstigning fra 2009 til 2010.
- Vi står netop nu overfor nogle af de mest positive fremtidsudsigter for dansk økologisk fødevareeksport i mange år. Sådan lyder den klare melding fra eksportchefen i Økologisk Landsforening, Klaus Bentzen.

Mejeriprodukterne er den økologiske varegruppe, der bliver eksporteret mest af i Danmark. I 2010 udgjorde den 49 procent af den samlede øko-eksport og steg med 41 procent fra 2008 til 2010, viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik.

Mejeriprodukterne bærer eksporten
Klaus Bentzen mener, at mejeriprodukterne er lokomotivet i udviklingen af det økologiske forbrug både herhjemme og i vores nabolande, og han er ikke et sekund i tvivl om, at den nuværende eksportsucces vil vokse sig endnu større fremover.

- De kommende år vil der være en øget kamp om den økologiske mælk. Hvis udviklingen på de nære eksportmarkeder går lige så stærkt, som det ser ud til, får produktionen svært ved at følge med efterspørgslen. Hos mejerierne bliver der kamp om mælken fra landmændene, og hos butikkerne bliver det en kamp om at vælge de rigtige mejerier. For butikkerne har i stigende grad behov for mængde og bredde i sortimentet, vurderer han og forklarer, at der netop derfor er meget spændende fremtidsudsigter for dansk, økologisk mejeribrug.

- Danske produkter bliver vurderet som produkter af høj kvalitet, og mejerierne i Danmark har et godt udvalg af varer, en stor mængde af økologisk mælk og en række landmænd, der gerne vil lægge om til økologi. Så det danske set-up indenfor økologisk mejeribrug er nok Europas stærkeste, siger han.

Mere ”biologisch” mælk til Tyskland
Den største aftager i 2010 var nabolandet Tyskland, der modtog 44 procent af den samlede økologiske eksport fra Danmark. Også fremadrettet vil Tyskland være det primære eksportmarked på grund af sin nærhed, markedet størrelse og den forventede vækst i markedet, vurder Klaus Bentzen.

Hos mejerigiganten Arla ser man også Tyskland som det vigtigste marked i forhold til at øge eksporten af danske økologiske mælkeprodukter.

- I Tyskland er økologi ikke et stort og udbredt fænomen endnu, men det er begyndt at vokse. Der er flere og flere tyskere, som har fået øjnene op for ”biologisch” mad, som de jo kalder det, og det gælder også for mejeriprodukter, siger Arlas pressechef, Theis Brøgger.

Arla og Thise opgraderer i Tyskland
Indtil nu er Arlas mælk blevet solgt som private label, der er dagligvarehandlens egne mærker, i Tyskland. Men inden længe forventer Arla at søsætte en lancering af økologiske varer under eget varemærke.

- Vi arbejder på at sælge økologisk mælk til tyskerne under Arla-mærket, og det vil betyde, at vi har mulighed for at henvende os mere direkte til forbrugerne og fortælle mere om produkterne ved hjælp af vores egen markedsføring. Hvis vi lykkes med det, vil det helt klart betyde et stort, spændende potentiale for økologieksporten, siger Theis Brøgger.

Også hos det økologiske mejeri Thise har man fokus på de nære eksportmarkeder – deriblandt Tyskland.
- Thise har været på det tyske helsekostmarked i cirka tyve år, og det har været meget stabilt. Nu er vi i højere grad begyndt at lave mere opsøgende salgsarbejde, og indenfor de sidste par år er vi også kommet ind i dagligvarehandlen. I øjeblikket har vi varer i fire tyske kæder, og den vej vil vi meget gerne udvikle yderligere, siger salgschef ved Thise, Mogens Poulsen.

Fakta
• Den samlede eksport af økologiske varer steg med 15 procent fra 2009 til 2010.
• Eksporten er mere end tredoblet på fire år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094