23948sdkhjf

Planteslagterne har ottedoblet salget - er nu klar med flere kødfri produkter

- I 2019 solgte vi cirka fire ton. Indtil nu har vi i år solgt 30 ton. Det er kun vores andet år som virksomhed, så vi synes, det er flot.

Hos iværksættervirksomheden Planteslagterne i København er medstifter og medindehaver Henrik Have Christensen særdeles tilfreds med tingenes udvikling, og han er overbevist om, at kurven fortsætter støt opad.

Optimismen hænger ikke kun sammen med, at Planteslagterne efterhånden har både mange og store kunder. Også to nye produkter, der netop er lanceret, har han store forventninger til:

- Vi har lige sendt både både et plantebaseret farsbrød og en plantebaseret frikadelle på markedet. Især frikadellen, der hedder Dunsen, kan blive et hit, tror vi.

- I forvejen har vi Dild-dellen, som er vores svar på en fiskefrikadelle, og som helt klart er vores bedst sælgende produkt indtil videre. Men vi tror, at den bliver skarpt forfulgt af Dunsen, for frikadeller er jo danskernes favorit, siger Henrik Have Christensen. 

- Vi forsøger ikke at efterligne smagen

Dild-dellen indeholder ud over dild blandt andet blomkål, og den har et mere lyst look. Dunsen indeholder blandt andet gule flækærter, kidney-bønner, champignon, kartofler, soltørrede tomater og lupinflager.

På Planteslagternes menukort finder man også Rødbedebøffer og Belugaboller, og mere er på vej, lader Henrik Have Christensen forstå.

- Vi udvikler løbende. Det handler selvfølgelig i høj grad om at få den gode struktur, det gode bid, ind i produkterne. Og så forsøger vi ikke at efterligne smagen fra de tilsvarende kødprodukter, men vi holder fast i formen. På den måde får folk den form og følelse, som de er vant til påpeger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093