23948sdkhjf

De fik nej i Løvens Hule, men blev så kimet ned af andre investorer

Efter at have fået nej til ny kapital af investorerne i DR-programmet Løvens Hule valgte indehaverne af Aarhus-virksomheden Kinoa Foods i slutningen af 2018 at lade virksomheden gå konkurs.

Men da optagelserne blev vist på de danske tv-skærme fire måneder senere, gik det hele pludselig så godt, at Katja og Morten Krause Jensen kunne genåbne Kinoa Foods. Dermed bliver der nu igen satset på ikke mindst quinoabaserede toppings til morgenmadsprodukter.

- Da vi fik nej i Løvens Hule, gav det ikke mening for os at fortsætte med virksomheden, for vi havde ingen penge til at vokse for. Da programmet så blev vist, væltede det ind med mails fra folk, der ville investere i os.

- Vi havde ledt efter en investor i to år uden at kunne finde nogen, og pludselig fik vi 140 mails fra interesserede investorer, fortæller Katja Krause Jensen til Food Supply.

Parret besluttede sig for at give det et nyt skud og holdt møder med nogle enkelte udvalgte mail-afsendere. Det førte til en aftale med Kim Uno Mogensen, manden bag fragtfirmaet Uno Transport, som nu ejer 51 procent af Kinoa Foods.

- Vi har lavet en særaftale med ham. Den indebærer, at han ikke har betalt noget specifikt beløb for sin del af virksomheden, men at han har lovet at dække vores udgifter løbende hen ad vejen. Det er helt perfekt for os, siger Morten Krause Jensen.

- Sympatiske ildsjæle

Om sin investering i Kinoa Foods siger Kim Uno Mogensen, at han længe havde gået med lysten til at bygge noget op og se det vokse.

- Da jeg ser Katja og Morten, slår de mig som sympatiske ildsjæle, der er tro mod deres produkt, men mangler erfaring og viden om den økonomiske og logistiske del af iværksætteri. Der kan jeg hjælpe. De har produktet, og jeg har erfaringen, siger Kim Uno Mogensen.

I samarbejdet mellem iværksætterparret og Kim Uno Mogensen er der ifølge parterne stor enighed om både værdier og arbejdsdeling.

– Kim er blevet en partner, som har stor forståelse for os og vores vision. Til hverdag indgår vi i et tæt samarbejde, hvor han bidrager med lager, bogholderi og markedsføring, og Katja og jeg har fuld føring på produktudvikling, salg og sociale medier.

- Vi har i den grad erfaret, at vigtigheden ikke lå i at have fuld kontrol over sit firma, men derimod inddrage et kompetent menneske, der kan tilføje professionalisme de steder, vi selv har mangler, siger Morten Krause Jensen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.25