23948sdkhjf

Mavepuster til krydderikoncern: Nyt underskud og mere tilbagegang i år

Santa Maria, som blandt andet står bag krydderiserier, marinader og brandet Santa Maria Tex Mex, fik i 2020 igen underskud på indtjeningen.

2019 havde ellers vist sig særdeles indbringende takket være Tex Mex-brandet, som fik Santa Maria fra minus til plus. Overskuddet på 4 mio. kr. blev i stedet til et underskud på knap 1 mio. kr. sidste år.

- Årsagen til tilbagegangen i salget er primært drevet af negativ effekt af covid-19 og lockdown, som har haft stor negativ påvirkning af vores salg til foodservice-sektoren, forklares det i ledelsesberetningen.

- Der er i retail en positiv effekt i forbindelse med covid-19, og vi har oplevet meget stor vækst i flere kæder på både krydderier og Tex Mex. Vi vidste, at 2020 ville blive et svært år grundet udmeldelser af 80 pct. af vores sortiment på både krydderier og Tex Mex i to kæder i Danmark, skriver ledelsen videre.

Pres fra private label

Selv om danske dagligvarekæder ikke har en ligeså høj andel af private label-varer, som man ser i andre lande, er det stadig på omtrent en fjerdedel af det samlede salg; og det mærker krydderikoncernen med den finske ejer Paulig Group også.

- Vi oplever en stigende konkurrence fra andre brands og kædernes egne mærker. Dette bliver en mere markant del af vores konkurrencesituation, og det forventes ikke at blive mindre i fremtiden, lyder det fra Santa Maria.

Derfor glæder man sig også over, at strategien om at gøre tirsdag til danskernes foretrukne tacodag er gået over al forventning i 2020. Konceptet Taco Tirsdag er også et indsatsområde i 2021.

Utilfredsstillende år

I første omgang havde man forventet en resultattilbagegang på 3 pct. i 2020 som følge af to detailkæders neddrosling af Santa Marias produkter til en femtedel. Men så kom coronakrisen. 

- 2020 har været et år med mange udfordringer. Vi vidste godt, det ville blive en udfordring, men ikke i den grad, det blev, står der i ledelsesberetningen med henvisning til både faldende omsætning og pludseligt hjemmearbejde, da pandemien lukkede dele af landet ned. 

- Indsatsen i 2020 er imponerende, men resultatet 2020 betegnes som utilfredsstillende.

Selv om salget af mexikansk mad generelt er i fremgang, tynger udespisningsområdet. Santa Maria forventer derfor et yderligere fald i omsætningen på 5 pct. i år.

Santa Maria A/S
Mio. kr. 2020 2019
Nettoomsætning 31,9 34,3
Resultat af primær drift -0,9 5,2
Resultat før skat -0,9 5,2
Årets resultat -0,9 4,1
Balancesum 39,0 42,7
Egenkapital 28,5 29,4
Antal ansatte 26 24
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125