23948sdkhjf

Genåbning krydrer Santa Marias regnskab med millionplus

Efter et år med underskud bliver der igen tjent penge i firmaet Santa Maria.

Det viser regnskabet fra den danske del af finskejede Santa Maria, der især er kendt for at sælge krydderier og mexicansk mad.

I 2021 har Santa Maria haft et samlet salg på 46 millioner kroner. Det er en vækst på 44 procent i forhold til året før.

I regnskabet forklarer selskabet selv, at fremgangen i salget primært er drevet af to forhold. Det ene er nye lanceringer inden for den mexicanske kategori, og det andet er en positiv effekt af covid-19.

Santa Maria sælger sine produkter til både detailhandlen og til blandt andet restauranter og kantiner.

Netop foodservice-sektoren blev i 2020 hårdt ramt af coronanedlukninger, og det gik samtidig ud over Santa Marias salg til denne branche.

Det var medvirkende til, at Santa Maria i 2020 tabte små 0,9 millioner kroner.

I 2021 har der til gengæld ikke været nedlukninger i samme omfang, og det har bidraget til større salg for Santa Maria. Det større salg har været med til at give selskabet et overskud på 2,3 millioner kroner.

Ud over krydderier og mexicansk mad sælger Santa Maria blandt andet også saucer og marinader samt thailandske og indiske madvarer.

Santa Maria er ejet af den finske koncern Paulig Group, der har hovedkontor i Mölndal i Sverige. Koncernen har fabrikker i Sverige, Belgien og Estland.

/ritzau

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173