Dagrofa mærker på både top- og bundlinje, at discountbutikkerne æder en stadig større del af det danske marked.
Ifølge Jyllands-Posten faldt omsætningen i koncernen med næsten 1,5 mia. kr. i 2011, hvilket blandt andet kan tilskrives et omsætningsfald i Super Best-kæden på 2 procent.
- Det danske marked er stadig meget konkurrencepræget, og det er dyrt at etablerede en stærk position på discountmarkedet, siger Henrik Gundelach, koncernchef i Dagrofa A/ S.
Han kan dog glæde sig over, at Kiwi er en succeshistorie med en omsætningsfremgang på 17 procent, som ikke kun skyldes åbningen af seks nye butikker, men også en generel fremgang i de eksisterende butikker.
Den store synder er dog grossistvirksomheden SuperGros, som i løbet af året mistede både Statoil og DSB som kunder og gik 1,7 mia. kr. tilbage i omsætning.
Som reaktion har SuperGros blandt andet sat priserne ned, ligesom Dagrofa har introduceret omkring 500 private label-produkter, som oplevede stigende salg i 2011 med en forventning om yderligere stigninger i år.
                