23948sdkhjf

Chokoladefamilie gør klar til ny vækst

For de store og globale producenter af chokolade er Aasted et brand kendt for høj driftssikkerhed og volumen i den helt store skala. Aasted sælger sine maskiner og linjer på garanteret oppetid - og på, hvor mange tons chokolade i timen kunden ønsker.

Navne på kunder og produkter ønsker virksomheden ikke at få nævnt, men du kender dem, for de fylder rigtig godt på dagligvarebutikkernes hylder over hele verden.  

Fundamentet i salget er tempereringsmaskinen, som virksomheden selv har opfundet tilbage i 1946. Den udgør en vigtig del af den samlede omsætning, hvoraf 99 procent går til eksport. To andre nærtbeslægtede forretningsområder er støbeanlæg og overtræksanlæg, som sagtens kan være op til 100 meter lange.

Det nyeste forretningsområde er bageridelen, som blandt andet omfatter en ekstruderingsmaskine til småkager, egen-designet ovn til linjen samt periferiudstyr.

- Temperermaskinen er kernen i chokoladebearbejdningsprocessen. Det er her, chokoladen får de rigtige egenskaber, så den bliver blank, knækker og smelter i munden, fortæller administrerende direktør Piet Tæstensen.

Temperermaskinen udgør en væsentlig rolle i Aasteds vækststrategi. Det er det produkt, der er forbundet med den største produktionsvolumen i virksomheden, som med årene har outsourcet store dele af sit produktionsapparat.

Tilbage er der et mindre maskinværksted med blandt andet spåntagende maskiner og svejsning. Fra at have været en maskinfabrik er Aasted i stedet blevet en fabrik med fokus på udvikling, montage, test og service. 

Der er gjort plads til, at Aasted kan vokse på salg af temperermaskiner, som både bliver brugt hos chokoladeproducenter og hos bagerier. Derudover er maskinen også egnet til fedtbaserede masser, hvilket giver helt nye vækstmuligheder i andre segmenter.

Aasted er en familievirksomhed, som er ejet af tredje generation. Ejerkredsen består af brødrene Allan, Christian og Thomas Aasted samt Mads Hedstrøm.

Mads Hedstrøm stammer fra virksomheden A.E. Nielsen, som også var en chokolademaskinfabrik beliggende i Farum. Den blev fusioneret ind i Aasted i 2010.

Aasted er grundlagt af Kaj Aasted i 1946.

Stifterens søn Lars Aasted opfandt i 1992 teknologien FrozenCone, som var en helt ny måde at fremstille chokoladeskaller på (for eksempel til en hul påskehare eller nissemand i chokolade).

Service i vækst

Ud over datterselskaber i Tyrkiet, Tyskland, Polen og USA har virksomheden et globalt netværk af agenter, der varetager salget. Ifølge Piet Tæstensen er der ved at blive opbygget en ny salgsorganisation på bageridelen, som skal krydssælge virksomhedens vifte af produkter og løsninger. Salgsorganisationen i Farum dækker det meste af det europæiske marked og består af 15-20 mand.

På det seneste er service blevet et strategisk fokusområde. Hvor servicefolkene før havde base i Farum og tog ud i verden for at reparere og lave service på maskinerne, skal de fremover i stigende grad fysisk være tilknyttet de forskellige datterselskaber, så de derved er tættere på kunderne.

Ud over service tager de sig også af installering og indkøring af nye anlæg. Antallet af rejsemontører ligger på mellem 40 og 50 og vil givet vokse de næste år. Målet er ifølge Piet Tæstensen, at servicedelen indtjeningsmæssigt kan tage toppen af de ordreudsving, der ellers forekommer i salget af nyt udstyr.

I alt beskæftiger virksomheden cirka 350 medarbejdere.

Klima og teknologier

Bæredygtighed er også blevet en fast del af Aasteds agenda. Arbejdsmiljø og sikkerhed i produktionen er et af indsatsområderne, et andet område er klima og miljø.

Inden for de seneste to-tre år har ingeniørerne arbejdet med nye teknologier. Ved at ændre på varmekilderne har de udviklet en temperermaskine, der bruger 80 procent mindre energi end de konventionelle. En tidligere opfindelse, FrozenCone, sparer ligeledes kunderne for både energi og spild, når der skal produceres ”chokoladeskaller”.

- Vi er i en konservativ branche, så det kræver noget overbevisning, før kunderne vil købe nye teknologier, erfarer Piet Tæstensen.

Aasted flytter typisk med de store chokoladeproducenter, når de for eksempel etablerer nye fabrikker ude i verden. Asien er lige nu – med den voksende middelklasse – et kæmpestort vækstområde, hvor virksomheden forventer øget salg. Ellers er det Nordamerika og Europa, der trækker volumenlæsset. 

- Chokoladebranchen er inde i en tid med konsolidering. Nogle af vores kunder er jo gigantiske, vi er altid den lille, konkluderer direktøren.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.063