Rekordvækst i salget af økologisk ost
I 2020 blev der solgt 5.800 ton økologisk ost i den danske detailhandel – 24 procent mere end de 4.700 ton året før og den suverænt største mængde nogensinde.
Det skriver mejeri.dk.
Chefkonsulent Ejvind Pedersen, Landbrug & Fødevarer, fortæller til mediet, at omsætningen i 2020 steg 14 procent, fra 507 til 576 millioner kroner.
Som årsag til den store stigning peger han på, at landets mejerier er begyndt at satse mere på øko-ost, dels ved at øge produktionen, dels ved at tilbyde et bredere sortiment og flere specialoste.
Dertil kommer en "corona-effekt" i form af, at mange arbejdede hjemme i 2020 og blandt andet spiste brød med økologisk ost i middagspausen.
"Et gennembrudsår"
Når det gælder økologiske mejeriprodukter, har ost stået i skyggen af økomælk – der har en markedsandel på 33 procent – og yoghurt, smør og blandingsprodukter, som udgør knap 20 procent af det samlede salg. Selv om øko-osts markedsandel kun udgør cirka syv procent, vil Ejvind Pedersen gerne kalde 2020 for et gennembrudsår for økologisk ost.
- Væksten i salget i detailhandelen vil helt sikkert fortsætte, men det bliver spændende at se, om stigningen bliver lige så stor i 2021 som sidste år, idet mange nu er vendt tilbage til deres arbejdspladser. Men forbrugere, der køber økologi, er meget loyale og plejer at holde fast i deres valg. Det så vi for eksempel under finanskrisen, hvor væksten i økologi fortsatte, mens det øvrige salg i detailhandelen stagnerede, siger chefkonsulenten.
De øvrige økologiske mejerikategorier kan også notere en øget afsætning i 2020. Salget af økologisk smør og blandingsprodukter gik ni procent frem, mens der blev solgt fem procent mere økomælk.
Med et samlet salg på i alt 3,3 milliarder kroner var mejerivarer næststørst i kategorien økologi efter frugt og grønt i 2020. I alt udgjorde den
totale afsætning af økologiske fødevarer sidste år 16 milliarderr kroner, 14 procent. mere end året før, nævner mejeri.dk.