23948sdkhjf

Glas er tilbage: Orskov Foods investerer millioner i tappeanlæg

Den fynske frugt-, bær- og juiceproducent Orskov Foods har investeret et tocifret millionbeløb i en ny produktionslinje. Det betyder, virksomheden fremover også kan tappe æblemost, juice og saft på glasflasker på fabrikken i Ørbæk.

Investeringen skal give kunderne mulighed for at vælge en totalløsning med alt fra håndtering af råvarer til løntapning af færdigt produkt.

Det nye tappeanlæg, der især er til glasflasker, bliver efter planen taget i brug i begyndelsen af oktober.

Ørbæk-virksomheden har gode erfaringer med tapning på glas: Fra fabrikkens etablering i 1938 tappede man på glas og gjorde det frem til år 2000, hvor tapningen overgik til kartoner, og hvor glastapning blev outsourcet.

ALT UDEN KULSYRE


• Den nye produktionslinje hos Orskov Foods gør det muligt for virksomheden at løntappe alle flydende, konventionelle og økologiske produkter uden kulsyre.


• Anlægget kan tappe på flasker i alle størrelser fra 250 til 1.000 ml.

 
• Anlægget tapper ved hot filling, og hjertet i anlægget er en mono block- filler, som kan håndtere de mange forskellige flasketyper fra tomme flasker til tapning og lågpåsætning.


• Anlægget kan håndtere fire forskellige typer låg. 

Ofte skal virksomheder gennem flere forskellige aktører i processen med at skabe en ny drikkevare. Men med investeringen i det nye tappeanlæg vil Orskov Foods gøre det nemmere for kunderne at komme i mål med et nyt produkt.

Hele værdikæden

Og hos Orskov Foods ser man frem mod at have alle produktionsprocesserne in-house og blive totalleverandør på drikkevarer:

- Vores nye produktionslinje med glasflasker gør det muligt for os at tilbyde at styre hele værdikæden fra håndtering af råvarerne, presning og opbevaring på tank eller frost til tapning på karton, PET eller glasflasker. Herved kan vi lette arbejdet med produkterne betydeligt for vores kunder, siger Per Møller Andersen, direktør og teknisk ansvarlig i Orskov Foods.

- Tappelinjen er også en investering i fremtidige frugtavlsplaner. Der er tendens til, at forbrugerne gerne vælger de velproducerede, eksklusive, danske produkter, og med muligheden for at tappe på glas kan vi være med til at løfte værdien af danskproducerede drikkevarer, så vi kan bidrage til, at dansk frugtavl kan bestå, tilføjer han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124