23948sdkhjf

- Ingen tror på, at fødevareproducenter kan redde verden

Danske fødevareproducenter bør tænke sig rigtig godt om, når de bygger deres brands op. Der er masser af budskaber, som forbrugerne ikke gider at høre på - og en hel del, som de slet ikke forstår.

Sådan lød nogle af pointerne, som brandeksperten Frederik Sommer fra designbureauet Everland forleden serverede for en lang række fødevare- og emballageleverandører på brancheforeningen Fødevareklubbens emballage-temamøde i Vejle.

Ikke mindst slog han fast, at detaljerede fortællinger om, hvor bæredygtig man er, ikke længere virker specielt godt.

- Alle går op i det, og forbrugerne forventer nu, at man er bæredygtig. Næsten 80 procent af forbrugerne i Skandinavien forventer, at deres varer er produceret på en bæredygtig og etisk måde.

- En meget brugt fejl er, at man fortæller alt om, at "vi har brugt fem år på det, vi er så glade, og det har været svært". At man begynder alle vegne at kommunikere noget ud, som forbrugerne forventer af dig i forvejen. Og så skal man absolut ikke fortælle, at man er en pionér, hvis man ikke er det, konstaterede brandeksperten.

- Vi skal bare gøre det let

Han pegede også på, at der ikke er nogen tvivl om, at forbrugerne generelt slet ikke forstår dét der med bæredygtighed.

- Og kompleksiteten i det behøver de heller ikke at forstå. Vi skal bare gøre det let for dem at træffe den rigtige beslutning. Og gøre det uden bruge en moraliserende pegefinger og fortælle alt om, hvor god man er. Det fungerer ikke i Skandinavien, hvor vi har Janteloven, understregede Frederik Sommer.

Andre af hans budskaber lød som følger:

- Der findes ikke noget quick fix - ingen tjekliste, man skal igennem for at skabe et succesrigt, bæredygtigt brand. Man skal først og fremmest være ærlig.

- Der har været alt for meget "save the world". Ingen tror på, at vi redder verden, så vores produkter skal være elsket for andre ting og også være bæredygtige. Det skal give mening for den enkelte forbruger i det moment, de skal til at købe noget - også når de har tømmermænd, eller når de skal aflevere børnene om to minutter.

- Producenter skal stoppe med at tilpasse sig hele tiden. Mange er blevet alt for bange for at træde deres forbrugere over tæerne. 

Fødevareklubben er med over 300 medlemmer et af Danmarks største uformelle fødevarenetværk, og den årlige emballagedag er ifølge sekretær Poul Krabbe altid det mest velbesøgte arrangement. I år var var der godt 130 deltagere.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.062