23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Genåbnede barer og restauranter løfter Carlsbergs salg

Den globale genåbning har hjulpet på Carlsbergs salg af forskellige drikkevarer.

Det bekræftes onsdag i en opdatering fra det danske bryggeri.

Opdateringen indeholder ingen tal for overskud eller lignende. I stedet oplyser den kun om udvikling i omsætningen og solgte mængder.

I tredje kvartal har Carlsberg haft en omsætning på 19,7 milliarder kroner. Det er en vækst på 14 procent i forhold til samme periode sidste år.

Det er særligt en vækst på Carlsbergs største marked, Vesteuropa, der trækker den samlede salgsstigning.

I Vesteuropa alene er der i tredje kvartal solgt for ni milliarder kroner. Det er en vækst på 17,1 procent sammenlignet med året før.

Udviklingen glæder Cees 't Hart, administrerende direktør i Carlsberg.

- Vi er tilfredse med væksten i tredje kvartal.

- Desværre fortsætter vores ansatte, kunder og forretninger i mange markeder med at være hårdt påvirket af covid-19.

- Det er opløftende, at mange ølmarkeder i Europa er i gang med at rejse sig fra pandemien, så folk igen får mulighed for at socialisere og vende tilbage til "on-trade, siger Cees 't Hart i regnskabet.

Begrebet "on-trade" dækker over salget på eksempelvis restauranter og barer.

For Vesteuropa, som er den del, Danmark hører under, er de solgte mængder vokset med otte procent i forhold til tredje kvartal sidste år.

I forbindelse med opdateringen har Carlsberg løftet sin forventning til 2021. Nu ventes der en støtte vækst i driftsoverskuddet end hidtil.

Mere præcist ventes der nu en vækst på 10-12 procentmod før 8-11 procent.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078