23948sdkhjf

Tosset stifter har fået en makker: Dansk cola-eventyr er ved at tage fart

Seks år efter at  horsensianeren Anders Bruun Rasmussen begyndte at eksperimentere med at lave sin egen cola, tror han nu for alvor på, at det kan blive stort.

Det skyldes ikke kun, at antallet af faste kunder i café- og restaurationsbranchen stiger og stiger, men i høj grad også, at han ikke længere er alene om at få Bruun Kola ud over rampen.

- Efter at Food Supply skrev om mig i begyndelsen af året, fik jeg nok 150 henvendelser fra alle mulige mennesker. Nogle ville sælge noget, nogle ville måske investere i projektet. Men den allerførste, der skrev til mig, var ham, som nu ejer halvdelen af Bruun Kola, fortæller Anders Bruun Rasmussen.

Den nye medejers navn går makkerparret indtil videre lidt stille med, da han har et andet job som salgschef i en chokoladevirksomhed. Han har også en fortid andre steder i fødevarebranchen.

- Og så har han evnen til at sælge. Jeg kan selv bedst lide at udvikle og at møde mennesker og at give ting væk, for eksempel også cola. Når jeg har set, hvordan mine kunder på restauranterne har været ramt af coronarestriktioner, syntes jeg næsten ikke, jeg kunne få mig til at tage penge for colaerne, nævner Bruun Kola-stifteren.

Det er der kommet styr på nu, og salget er på en stejl, opadgående kurve. Bruun Kola fik i juni tappet knap 9.000 flasker, som alle er solgt, og i september fulgte en produktion på næsten 20.000 flasker. 

De er godt i gang med at lande ude hos en støt stigende kundekreds, som nu omfatter cirka 30 steder, der har bestilt mere end én gang. Alt i alt går det så godt, at Bruun Kola har lagt en ordre på 30.000 flasker i april hos Skanderborg Bryghus, der står for tapningen.

TAPPET I SKANDERBORG

De første prøveproduktioner af Bruun Kola blev tappet hos tapperiet Nordtap i Ringe.

Opgaven er nu flyttet til Skanderborg Bryghus, der sørger for at tilsætte vand og kulsyre til Anders Bruun Rasmussens sirup og tappe det færdige produkt på flasker.

- Det er jo lidt tosset

- Vi rammer et eller andet i tiden, ser det ud til. Vores produkt er dansk, og vi har en god historie. Det er jo lidt tosset, at vi tør udfordre en af de helt store - Coca-Cola er et vanvittigt stærkt brand, nævner Anders Bruun Rasmussen, som sammen med den nye makker har kig på en langt mere voldsom vækst de kommende år:

- Vi skal gerne sælge 60.000-70.000 flasker i 2022. Og så skal vi gerne op og ramme 200.000 flasker i 2023. Så tror vi på, at vi har en forretning, og så skal vi nok også ud og ansætte, siger iværksætteren fra Horsens.

Han har ikke noget imod at oplyse, at han p.t. sælger en cola for 11 kroner eksklusive moms, og at der er rabat, hvis man køber større partier eller er regelmæssig kunde. Så kan prisen komme ned omkring 9 kroner.

-- Vi oplever, at den i specialbutikker bliver solgt for 25-30 kroner. På caféer og restauranter ligger prisen mellem 28 og 45 kroner. Et enkelt sted sælger den for 55 kroner, siger Anders Bruun Rasmussen og oplyser, at prisstrukturen er noget af det, han og makkeren skal have set på.

Optimismen er så stor, at Bruun Kola efter nytår flytter ind i nye lokaler med bedre plads til både lager, produktion og udvikling. Efter at være begyndt hjemme i sit eget køkken har Anders Bruun Rasmussen lavet siruppen til de to "rigtige" colaproduktioner i et køkken hos Fængslet i Horsens. Der er han driftsleder i huset med blandt andet museum, events og konferencer.

- Jeg går nu ned i tid hos Fængslet for at få mere tid til blandt andet at lave aftaler med nye forhandlere, fortæller cola-iværksætteren, som efter nytår også skal bruge en del af sin tid på noget helt andet. Han blev ved kommunalvalget i november valgt ind i byrådet i Horsens for Socialdemokratiet.   

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079