23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hypermarkeder kan give lavere dagligvarepriser

Både BILKA og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hilser muligheden for hypermarkeder i Danmark velkommen.

Debatten om de danske dagligvarepriser

er atter blusset op

, og mens Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Dansk Erhverv kæmper om at præsentere

de mest valide tal

, melder Dansk Supermarked sig nu også på banen.





Administrerende direktør Per Bank siger til DR/P1’s ugemagasin Business, at han gerne så det lovliggjort at åbne hypermarkeder, som dermed kan puste yderligere liv i konkurrencen.





- Hvis vi kunne få nogen bedre rammebetingelser, så åbner jeg gerne nogle flere, effektive Bilka-varehuse eller udvider de store Føtex-varehuse, siger direktøren, som ifølge eget udsagn kunne finde plads til fire-fem BILKA’er allerede i morgen.





Læs også: Dagligvaremarkedet hæmmes af lovgivningen



Søren Gaard, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, så gerne, at der kom flere udenlandske aktører ind på det danske marked.





- Det, der er vores vurdering, er, at hvis man har et ønske om at øge produktiviteten og øge konkurrencen inden for detailhandlen, så er der brug for noget, der kan skabe konkurrence fra de udenlandske aktører. Det, at der er en trussel fra udenlandske aktører, der kan træde ind på det danske marked, er også med til at disciplinere det danske marked, siger han til DR/Penge.





De store udenlandske kæder kræver dog masser af plads samt en større serieåbning af hypermarkeder for, at et nyt land skal være interessant.





- Konsulentfirmaet McKinsey & Company anbefalede, at man skulle give mulighed for at etablere mellem 15 og 25, så det er et større antal, siger kontorchef Søren Gaard.





Læs også: Ny planlov lukker 800 butikker



Den slags udvidelser spænder den nuværende lovgivning dog ben for. Og selv med en tilladelse tvivler Dansk Supermarked-direktør Per Bank – der selv har en fortid i engelske Tesco – på, at de store kæder vil finde Danmark interessant.





- Tro mig, der er ingen interesse for at komme ind med et hypermarkedskoncept for de her fem millioner i Danmark. Der er andre lande, der er mere interessante for dem, konstaterer han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.099