23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Usikker fremtid for Carlsberg efter solidt 2021

Opdateret klokken 8.25

Efter en fremgang i omsætningen i 2021 varsler Carlsberg et usikkert år i 2022 præget af covid-19 og stigende råvareomkostninger. Det fremgår af det netop offentliggjorte regnskab.

Godt hjulpet af stigende volumener kan Carlsberg for 2021 notere sig en omsætning på 66,6 milliarder kroner - en stigning fra 2020 på omkring otte milliarder. Nettoresultatet er på otte milliarder kroner.

- 2022 bliver endnu et udfordrende år. Covid-19 forventes stadig at påvirke vores markeder i forskellig grad.

- Samtidig vil vores forretning bliver påvirket af markante stigninger i råvareomkostningerne, hvilket vi vil imødegå ved at tjene mere pr. solgt hektoliter og et fortsat skarpt fokus på omkostninger, skriver Carlsberg.

De stigende råvarepriser begyndte ifølge regnskabet allerede i andet halvår af 2021, hvor alt fra ingredienser og emballagematerialer til energi begyndte at stige.

At hæve prisen - og dermed indtjeningen pr. solgt liter - kan have en effekt på forbruget, skriver bryggeriet. Derfor stiller Carlsberg  sine investorer en vækst i driftsresultatett på nul til syv procent i udsigt.

Bedre end før pandemien

Hvad angår 2021 samlet set er bryggeriets direktør, Cees 't Hart, dog svært tilfreds.

- Selv om vores forretning blev ramt mærkbart af covid-19, leverede vi en stærk vækst i både salg og resultat. Vores resultater er pænt over niveauerne fra før pandemien, skriver han i regnskabet.

Salget er da også steget. I 2021 solgte Carlsberg via sine kendte mærker som 1664, Grimbergen og mange flere 119,6 millioner hektoliter øl.

- Væksten i kerneprodukterne skete mest i markeder som Kina, Indien og det sydøstlige Europa som Italien, Grækenland, Serbien og Kroatien.

- Den var drevet inden for lokale brands og god vækst for internationale brands som Tuborg og Carlsberg, der voksede med henholdsvis 17 og 5 procent, konstaterer Carlsberg.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|