På bare fem år har Dragsbæk næsten fordoblet nettoomsætningen til det nuværende niveau på 1.076 mio. kr., men bundlinjen er ikke fulgt med i samme stigningsgrad hos den nordjyske margarineproducent.
Således kom Dragsbæk ud af 2011 med et overskud efter skat på 16,4 mio. kr. mod 24,8 mio. kr. i 2010. Sagt på en anden måde er overskudsgraden fra 2010 til 2011 faldet fra 4,2 til 2,5 procent.
Det skyldes især de stigende råvarepriser samt regeringens indførsel af en fedtafgift.
- Året 2011 har ligesom 2010 været præget af skærpet konkurrence i forbindelse med yderligere koncentrationer på kundesiden med deraf følgende krav til produktions- og salgsled. Store prisstigninger på råvarer specielt i 2011 samt indførslen af fedtafgift har haft negativt indvirkning på årets resultat, skriver ledelsen i regnskabsberetningen.
Der skal nytænkning til
Her angives en nytænkning af sortimentet som en vigtig del af kampen for flere markedsandele.
- Det danske marked for detailmargarine er fortsat faldende, og det er derfor vigtigt som minimum at fastholde markedsandelen. Markedsmulighederne må udnyttes via produkt- og sortimentsudvikling.
Og selv om årets omsætning altså er steget støt over de senere år, forventer Dragsbæk-ledelsen ikke, at resultatet følger med i 2012 heller.
- Koncernen forventer totalt set en mindre reduktion af tonnagen og et lavere resultat i forhold til 2011, skriver ledelsen med henvisning til både fedtafgiften og de stigende råvarepriser.