23948sdkhjf

Forbrugerne skærer ned på luksusprodukter

Forbrugerne er påvirket af inflationen, men tilpasser deres forbrugsmønstre derefter, og det går ud over luksusprodukter, udespisning, kunst, kultur og sport samt mode.

Knap fire ud af ti planlægger at reducere deres forbrug af luksusprodukter, en tredjedel vil spise mindre ude, og 30 procent vil minimere forbruget inden for kunst, kultur og sport. 25 procent vil bruge mindre på produkter inden for mode. 

Det viser en undersøgelse fra konsulentvirksomheden PwC,  Global Consumer Insights Pulse Survey med svar fra mere end 9.000 forbrugere.

- Flere og flere forbrugere forventer at reducere deres forbrug af produkter, som ikke er strengt nødvendige på grund af inflation, men til gengæld er forbrugerne indstillet på at øge deres forbrug af dagligvarer, ligesom flere kommer til at spise hjemme fremfor at gå ud at spise. 

- Derudover viser analysen, at virksomhedernes forsyningsproblemer med lange leveringstider og utilgængelige produkter i højere grad får forbrugerne til at tilvælge lokale produkter,  fortæller Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.

Om undersøgelsen

  • PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey juni 2022 bygger på svar fra 9.069 forbrugere fordelt på 25 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. 
  • Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.

Otte ud af ti forbrugere giver udtryk for, at de er villige til at betale en højere pris, hvis produktet er produceret enten lokalt eller indenlandsk, og 60 procent af forbrugerne køber lokalt for at støtte deres lokale økonomi, mens en tredjedel gør det for at mindske deres CO2-aftryk.

Stigende priser er det største problem

PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at stigende priser på dagligvarer er det, som har størst negativ indflydelse på shoppingoplevelsen for forbrugerne, både fysisk (65 procent) og online (56 procent), mens utilgængelige eller manglende produkter indtager andenpladsen med henholdsvis 43 procent for online-shoppere og 37 procent for fysisk shopping.

“Som følge af covid-19-pandemien har forbrugerne ændret købsvaner og forbrugeradfærd. Analysen peger på, at forbrugerne vil bibeholde de nye vaner og shoppe mere online, lave oftere mad selv og blive ved med at dyrke fritidsaktiviteter derhjemme. Omvendt vil knap hver fjerde benytte sig mindre af de fysiske butikker, siger Henrik Trangeled Kristensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081