Vellykkede Euro 2012-aktiviteter på over 70 markeder bidrog til en vækst for Carlsberg-mærket på 13% på premium-markederne. Derudover melder bryggerikoncernen om en solid fremgang i markedsandele i Nord- og Vesteuropa og Asien.
Rusland trækker opDen russiske markedsandel steg til 37,3% i 2. kvt. Og der var ligeledes vækst på ølvolumen til Rusland på 1 pct. Det gik derimod tilbage på volumen i Nord- og Vesteuropa pga. meget dårligt vejr. Markedet faldt her ca. 5% i 2. kvt., oplyser koncernen i sin regnskabsmeddelse.
- Carlsberg opnåede positiv vækst i markedsandele i alle tre regioner. Det viser, at de seneste års betydelige aktiviteter i forhold til vores internationale premium-varemærker, lokale power brands og inden for salgseksekvering giver resultater, udtaler koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen.
- Det er især tilfredsstillende at se en fortsat forbedring af vores russiske markedsandel - et klart tegn på, at vores tiltag sidste år nu begynder at bære frugt. Den fremragende gennemførelse af EURO 2012-aktiviteterne gav Carlsberg-mærket en meget høj grad af synlighed. Indtjeningen i 1. halvår er påvirket af en anderledes timing af salgs- og marketinginvesteringer i forhold til sidste år samt meget dårligt vejr i Nord- og Vesteuropa, uddyber koncernchefen.
Samlet set kom bryggerikoncernen ud af første halvår af 2012 med et overskud før skat på 4,564 milliarder kroner mod 3,329 milliarder i de første seks måneder af 2011.
For helåret 2012 forventes et driftsresultat før særlige poster på samme niveau som 2011 og et svagt stigende justeret nettoresultat.

