Arlas kæmpeudvidelse i Esbjerg giver plads til voldsom vækst
Den igangværende udvidelse af Arlas mejeri i Esbjerg, hvor koncernen blandt andet producerer licensprodukter til kaffekæden Starbucks, skal give plads til en forventet særdeles markant vækst.
Det konstaterer Christian Fischer, chef for Arlas mælkebaserede brands, i Børsen.
Arla har en aftale om de næste 17 år at kunne sælge Starbucks-produkter i Europa, Mellemøsten og Asien. Siden koncernen begyndte samarbejdet med Starbucks i 2010, er salget steget konstant, senest med 34 procent i 2021.
- Der er absolut ingen grund til, at det skal stoppe. Jeg kan selvfølgelig ikke give garantier, men jeg kan let se, at vi kan holde 20 procent gennemsnitlig årlig vækst i hvert fald de kommende 10 år, siger Christian Fischer til Børsen.
Han peger på, at Arla p.t. har et årligt Starbucks-salg på cirka 1,7 milliarder kroner, og at det således kan runde 10 milliarder kroner om året om 10 år.
Arla beskæftiger cirka 440 medarbejdere i Esbjerg.