23948sdkhjf

Historisk mulighed for dansk fødevareindustri

Befolkningseksplosion og stigende levestandard i Asien giver helt unikke muligheder for danske fødevareproducenter i de kommende år.
Der ligger en guldgrube og venter på danske fødevareproducenter. Frem mod 2050 ventes verdens befolkning at vokse til 9,1 mia. mennesker, og de mange ekstra munde betyder, at den globale produktion af landbrugsvarer skal stige med 60 procent, viser tal fra OECD og FAO.

Men det er ikke blot de mange ekstra mennesker, der får dollar-tegnene frem i øjnene hos danske fødevareproducenter. Endnu vigtigere er det nemlig, at levestandarden hos mange mennesker i specielt Asien ventes at stige kraftigt, og det vil øge efterspørgslen efter de dyrere varer som fx de danske. I 2030 ventes 3,2 mia. asiater at være en del af middelklassen mod de nuværende 0,5 mia.

- Danske fødevarevirksomheder udmærker sig ved at kunne levere store mængder af ensartede, sikre kvalitetsfødevarer til tiden. Det er vi kendte for – også i Asien – og det er meget stærke salgsargumenter. Et land som Kina har været præget af en række alvorlige fødevareskandaler, som har involveret lokalt producerede fødevarer. Derfor er middelklassen nu særdeles motiveret for at betale en merpris for sikre fødevarer – ikke mindst til deres børn, siger cheføkonom hos Landbrug & Fødevarer, Thomas Søby, til Jyllands-Posten.

Arla i offensiven
En af de virksomheder, der allerede har taget hul på det gigantiske kinesiske marked, er Arla. I juni indgik mejerigiganten et samarbejde med det kinesiske mejeriselskab Mengniu om distribution af Arlas varer i Kina.

Netop det samarbejde har Arla store forventninger til. Finn Hansen, der er ansvarlig for Arlas salg uden for Europa, siger til Jyllands-Posten, at samarbejdet vil kunne sende Arlas varer ud i hundredetusinder af kinesiske supermarkeder. Hidtil har modermælkserstatning været den vigtigste eksportvare, men nu er Arla også begyndt at udvikle oste specielt til det kinesiske marked, og derudover har man en produktion af langtidsholdbar mælk, som man også vil forsøge at eksportere til Kina.

Målet i Kina er en femdobling af den nuværende omsætning, men det fjernøstlige marked er ikke den eneste mulighed, Arla ser uden for Europas grænser. I de kommende år vil man også opruste i områder som Mellemøsten, Rusland og Afrika.
Læs mere om: Arla
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125