23948sdkhjf

Analyse: Dansk svineindustri kan hente guld i Kina

Kineserne elsker svin: De kinesiske forbrugere står for hele 50 % af verdens samlede forbrug, men den indenlandske svineproduktion er inden længe utilstrækkelig.
I 2011 udgjorde dansk eksport til Kina en værdi på ca. 24 mia. kroner, hvor af landbrugs- og fødevareerhvervet stod for ca. 45 %. Seneste økonomiske analyse fra Ministeriet for Landbrug & Fødevarer forudser, at Kina i 2016 vil have rykket 7 pladser op og dermed indtage pladsen som Danmarks femte største eksportmarked. Landbrugs- og fødevareerhvervet forventes da at eksportere for knap 35 mia. kroner.

Potentialet for afsætning af danske fødevarer på det kinesiske marked er derfor voksende, og det gælder ikke mindst for den danske kerneindustri: svineindustrien.

I dag havner 50 % af verdens produktion af svinekød i kinesernes maver sammenlignet med 45 % i 2007. Ifølge den seneste kvartalsrapport fra Business Monitor International (BMI) vil kinesernes foretrukne valg af kød fortsat være svin, og forbruget af svinekød ventes at stige med 19,5 % over de kommende fem år.

Hvis BMIs prognose viser sig at være rigtig, vil den kinesiske produktion af svinekød ikke kunne dække efterspørgslen på hjemmemarkedet, og der vil således være mangel på svinekød. Se graf.


Ikke kun svinefødder og -ører
I Kina er svinefødder og – ører delikatesser; mens danske forbrugere sjældent efterspørger disse varer – udover som dyrefoder. Disse dele er derfor ofte blevet eksporteret til Kina til høje priser, hvorimod markedet ikke har været klar til at aftage dyre højkvalitetsudskæringer fra udenlandske producenter.

Ifølge Karsten Bruun Rasmussen, marketings manager for Landbrug & Fødevarer, oplever Kina nu en markant ændring i kinesernes forbrugsvaner. Det skyldes især den voksende velstand, men også at den kinesiske forbruger har ændret præferencer i forhold til valg af kød.

Det er defor ikke længere udsædvanligt at finde finere importerede udskæringer ved siden af grisefødder i de lokale supermarkeder, forklarer Karsten Bruun Rasmussen til WATTAgNet.com

Mange muligheder for danske virksomheder
Fremsynede investorer har forberedt sig på denne udvikling længe. Eksempelvis er det knap to år siden, at en stor dansk svinefarm – Scandinavian Farms – satte sit første spadestik i Jiangsu provinsen i det østlige Kina. Man er nu i de sidste faser af etableringen, og svinefarmen vil blive den første danske farm i Kina.

Projektet, der er tænkt som et gennemført ’Jord til bord’ koncept, illustrerer den generelle udvikling indenfor landbrug i Kina, men også de mange muligheder for danske svine- og landbrugsproducenter i almindelighed.

Trods de voksende investeringer og det intensiverede fokus på forbedringer i landbrugsektoren, mangler Kina stadigvæk den avancerede teknologi og rette viden på området. Som en del af projektet bliver kineserne derfor også uddannet efter danske regler og standarder, og avlsdyrene flyves ind i slutningen af december.

Målet er at opnå en svinefarm, med samme kvalitetsstandarder, som vi kender fra Danmark. Produktionen ventes derfor også afsat i de større byer, hvor bevidstheden om netop sundhed og kvalitet er massivt stigende.

På baggrund af en hurtig voksende landbrugsektor, dertilhørende mangel på viden og teknologi samt stigende efterspørgelse af svin understreger Josefine Kern Jensen, Branch Manager for Dansk Industri i Xuzhou, de mange muligheder for danske svineproducenter:
”Vi står overfor et veritabelt boom for landbrugsindustrien i provinser som bl.a. Henan, Jiangsu, Shandong og Heilongjiang. Myndighederne har dikteret effektivisering af produktionen og højere fokus på fødevaresikkerhed og kvalitet. Dette medfører et stigende investeringsbehov. Alle de kompetencer Danmark som højeffektiv og kvalitetsbevidst landbrugsnation kan komme med, er i spil,” forklarer Josefine Kern Jensen.

Gør som Tican: Få hjælp fra Dansk Industri
Det er heller ikke mere end fire år siden at den danske svineproducent, Tican, gjorde sin indtræden i Kina. Allerede efter et enkelt år på det kinesiske marked formåede Tican at nå målet for omsætningen. Det betød, at Tican oplevede en vækst fra 8.000 – 11.000 tons svin på alene et år i Kina. Tidligere på året offentliggjorde Tican også yderligere planer om at intensivere investeringer i landet, og primo 2013 vil Tican have egen forretningslicens i Kina.

Tican startede op i Kina ved at benytte sig af ´Own Man In China’ løsningen, og som udbydes af Dansk Industris afdeling i Kina: DI – Asia Base. Samarbejdet er forløbet så godt, at Tican også fremadrettet vil sidde på DI kontoret i Shanghai, hvor man får support i forhold til bogføring, skat og administration.

Danske svineproducenter og andre landbrugsvirksomheder, der ønsker en sikker og hurtig indtræden på det kinesiske marked, kan ligeledes få hjælp til opstart gennem DI’s kontorer i Kina. DI – Asia Base har desuden kontor i Xuzhou, som hører til Kinas Jiangsu provins, og er således placeret i samme region som landets første danske svinefarm.

Få mere at vide om ´Own Man In China’:
Ønsker du at få mere at vide om hvordan din virksomhed kan hjælpes godt på vej, så kontakt:
Managing Director Glen Mikkelsen, +86-139 17 78 40 76, glmi@diab.cn eller Branch Manager Josefine Kern Jensen, +86-139 18 74 83 91, jkj@diab.cn. Du kan også læse mere på www.omic.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082