23948sdkhjf

Carlsbergs forsøg på nyskabelse fejler

Bryggerikoncernen har svært ved at udvikle at alternativ til øl, som kan åbne for nye vækstmuligheder.
Carlsberg har store problemer med at udvikle alternativer til øl, som kan åbne for vækst hos nye målgrupper.

Undtagelsen er ciderproduktet Somerby, der blev lanceret i 2008, og som siden har været en succes. Det er endnu for tidligt at fælde dom over den nylancerede alcopop Garage, men til gengæld har hverken Copenhagen, Beo eller Eve solgt, som man kunne forvente.

Ramt af dansk særregel
Det erkender topchef Jørgen Buhl Rasmussen i dag over for Børsen.

- Copenhagen ramte ikke skiven i første omgang, det er sikkert. Men spørger du mig, om Copenhagen kan være stor om fem år, så vil jeg sige, at det kan godt tænkes. Det kan så være, den smager helt anderledes, men grundidéen og designet rummer noget rigtigt, siger han.

Med hensyn til Beo – der blev lanceret i Sverige og Danmark – var problematikken lidt anderledes.

- Vi blev ramt af en dansk særregel om, at hvis der er over 0,1 pct. alkohol i produktet, skal det deklareres, mens det i resten af Europa er 0,5 pct. Det gjorde Beo ekstremt problematisk i Danmark, for det er et produkt, der er meget om sundhed og velvære og ikke-alkoholisk, men når du samtidig skal deklarere, at det er alkoholisk, så har du et problem, siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Stadig en stor mulighed
Fejlskuddene betyder dog ikke, at Carlsberg har opgivet håbet om at bryde igennem med flere alternativer til øl.

- Når vi er ude og tage fat i helt nye målgrupper, er der mange flere ting, vi skal ramme rigtigt for at gøre det til en succes, og dermed er det også vanskeligere. Men det er samtidig en kæmpestor mulighed for forretningen, og jeg tror stadig, at det over tid vil være noget, der hjælper os med at få vækst, siger topchef Jørgen Buhl Rasmussen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094