23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Carlsberg går efter 10 milliarder

Det blev Asien, der trak den største vækst for Carlsberg Gruppen i 2012.

I 2012 omsatte Carlsberg for 67,2 mia. kr., realiserede et overskud på 5,5 mia. kr., mens driftsoverskuddet endte på 9,8 mia. kr.

- Gruppen leverede gode resultater i 2012 på trods af et vanskeligt vesteuropæisk ølmarked. I Rusland bærer de kommercielle og organisatoriske ændringer frugt, og i Asien har vi igen leveret imponerende vækst og styrket vores markedspositioner, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen i en kommentar til resultatet.

Kurs mod 10 mia. kr.

I 2013 forventer Carlsberg Gruppen et resultat af primær drift på ca. 10 mia. kr., da man i perioden har ekstraomkostninger på 300-400 mio. kr. til projekter inden for supply chain-integrations- og business standardisation. Desuden tager forventningerne højde for udsving i rubelkursen og estimatet forudsætter således en RUB/EUR-kurs på 42. Derudover ventes en midt-encifret procentvis stigning i justeret nettoresultat.

- Vi vil i 2013 fortsat have skarpt fokus på vores kommercielle agenda i alle tre regioner, investere i vores mærker og sikre, at vores salgs- og marketingkompetencer er best-in-class, lyder udmeldingen fra Carlsberg-direktøren.

Stor volumenvækst i Asien

Jørgen Buhl Rasmussen uddyber, at Carlsberg Gruppen i 2013 vil søge at udnytte de attraktive vækstmuligheder, der findes i Asien i øjeblikket. I det netop afsluttede regnskabsår forbedrede bryggerigiganten sine markedsandele i Asien med særlig stor volumenvækst i Indien, Cambodja, Vietnam, Laos, Nepal og Malaysia. Inklusiv opkøb steg volumen her med i alt 19 procent.

I modsætning hertil faldt Gruppens ølvolumen i Østeuropa med 6 procent, som følge af lagerbevægelser i Rusland og suspenderet produktion i Usbekistan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078