23948sdkhjf

Easyfood gør mellemmåltidet økologisk

Easyfood har indledt samarbejde med lokale økologiske producenter og har sendt sin første produktion af økologiske convenience-produkter i handlen.
Easyfood har netop lanceret en helt ny serie af økologisk brød, heriblandt to convenience-produkter. Kimen til den nye produktion blev lagt ved etablering af netværket Easynet som udmøntede sig i konkrete samarbejder med flere danske primærproducenter.

- Vi havde gennem længere tid næret et stort ønske om et tæt samarbejde med primær producenter omkring udvikling af produkter og koncepter. Initiativet til dette ligger tre år tilbage og har bl.a. været faciliteret af Videnscenteret for Landbrug. Samarbejdet har bidraget med god sparring/vidensdeling, koncepter og nu dette samarbejde med Stenalt Gods, som er leverandør af vårhveden til vores nye økologiske serie. Selve produktudviklingen har taget et års tid, og en økologigodkendelse skulle der også til, før produktionen kunne påbegyndes fortæller corporate marketing manager Birthe Schrøder til Food Supply.

- Vi er nu stolte over at kunne lancere disse unikke færdigbagte produkter af høj håndværksmæssig kvalitet. Der er ikke gået på kompromis med de gode økologiske råvarer, som behandles så nænsomt som muligt, fortsætter Birthe Schrøder.

Samarbejde med Stenalt Gods
Den økologiske serie er baseret på en særlig fuldkornsmel fra Stenalt Gods på Djursland, hvis historie går 800 år tilbage og som siden 1998 har drevet økologisk landbrug. Stenalt Gods har udviklet sin egen fuldkornsmel af vårhvede, som høstes tidligt, hvorefter en lang tørreproces venter. Hefter males kornet til mel på stenkværn som man gjorde tidligere, hvorved alle kornets vitaminer, mineraler og kostfibre bevares.

- Vi har været meget interesseret i at følge produktserien, både i forhold til smag og hvordan den tager sig ud, når nu Stenalt lægger navn til, fortæller Dorte Mette Jensen, Stenalt Gods.

Hun ubbyber, at samarbejdet med Easyfood har været præget af stor åbenhed, engagement og gensidig tillid.

- Vi har været med i hele processen og prøvesmagt undervejs. Det betyder, at vi kender historien fra korn til brød og kan stå inde for kvaliteten, afslutter Dorte Mette Jensen.

"Bestsellere" i ny forklædning
Easyfoods bagere har udviklet den økologiske serie med udgangspunkt i eksisterende "bestsellere" og med stor fokus på det velsmagende produkt. Det er blevet til henholdsvis økologisk fuldkorns Focaccia m. skinke & ost, økologisk kyllingepølsehorn (fuldkorn), økologisk fuldkorn cafebolle samt et økologisk fuldkornsstykke.

Alle brødene sælges som frostvarer til bl.a. tankstationer og det traditionelle Foodservicemarked.

Først med convenience
- Easyfood er blandt de første, der præsenterer økologiske produkter til convenience-markedet, så nu giver vi folk på farten mulighed for at nyde et økologisk mellemmåltid, der samtidig er bagt på fuldkornsmel, forklarer Birthe Schrøder.

Hun uddyber over for Food Supply, at den økologiske serie også omfatter to sandwichbrød som vil blive suppleret af nye varianter i fremtiden. Der forventes meget af denne økologiske satsning, både på hjemmemarkedet men også i forhold til eksport.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078