23948sdkhjf

Studerende designer nordjysk pasta

En gruppe internationale og danske design- og ingeniørstuderende er samlet for at udvikle en take-away fiskeret, smart emballage og pasta af gamle nordiske kornsorter.
Mens de studerende alligevel holder sommerferie afholder Food + Design, Center for Food Science, Design & Experience på Aalborg Universitet i denne uge en sommeraktivitet om pastadesign, fiskeretter og take-away-emballage.

De studerende kommer først og fremmest fra Aalborg Universitets egne rækker samt fra pastalandet over alle, Italien.

I Italien er der tradition for at involvere designere i processen med at formgive pasta, men det er meget nyt herhjemme, at designere kaster sig så målrettet over processen med at skabe et ”to go”-måltid i sin helhed.

Stolt nordjysk fiskeritradition
Undervejs på sommerskolen bliver de studerende opdateret på de nyeste designmetoder og skal blandt andet arbejde inden for rammerne af de begrænsninger, som de involverede emballagevirksomheders værktøjer udstikker.

- Fisk er en af Nordjyllands stærkeste råvarer, men dens potentialer bliver slet ikke udnyttet, og vi nordjyder spiser alt for lidt fisk. Vi må erkende at den fremtidige spisesituation i højere og højere grad bliver take away-baseret. Derfor må vi målrettet gå efter at integrere høj spisekvalitet på fisk i take away-koncepter. Det ser jeg som en af vejene frem for den stolte nordjyske fiskeritradition, udtaler Anna Marie Fisker, der er leder af både sommerskolen og Food + Design på Institut for Arkitektur, Design & Medieteknologi.

Styrker forskningsmiljø
Også på uddannelsessiden er der stor begejstring for sommerskolen.

- Jeg synes, at det som uddannelsesinitiativ er utrolig godt at kunne samle folk fra ind- og udland på dette niveau. Det betyder noget for universitetet, at man kan profilere område og vise, at der er aktivitet på internationalt niveau og en energi ud over det sædvanlige. Det kan kun være med til at styrke såvel forskningsmiljøet som og uddannelserne på længere sigt, siger Henrik Harder, der er studienævnsformand for arkitektur- og designuddannelserne.

Del af større projekt
Sommerskolens arbejde er del af et større udviklingsprojekt for den nordjyske fødevarebranche, som ved årets begyndelse blev lanceret som den store satsning Region Nordjyllands Fødevareklynge.

Ugens omfattende lære- og designproces målrettes både et bestemt produkt samt et bestemt salgssted og en kendt kundegruppe.
Afslutningen på forløbet finder sted mandag den 23. august, hvor resultaterne skal præsenteres på en udstilling i Det Sorte Rum på Utzon Centeret i Aalborg.

Fakta:
•Der er to forskellige temaer på sommerskolen: Pasta- og emballagedesign. Den første del af sommerskolen handler om skitsering og modelfremstilling af nye pastadesign. De nyeste modellerings- og designredskaber og teknologier anvendes her. For den smagsmæssige del og sammenhængen mellem form, tekstur og størrelse kommer der input fra en pastakok, og det hele baseres på blandt andet en gennemgang af pastaens historie. Pastaen som udvikles skal baseres på nordjyske biodynamisk dyrkede kornsorter som enkorn og emmer.

•Den anden del af sommerskolen handler om nye emballagetyper til pastaen og til de fiskeretter, der udvikles som take-away-koncepter. Det foregår i samarbejde med de to nordjyske topkokke Mikael Christensen (kendt fra Parasollen på TV2 Nord) og Kristian Rise fra Brasserie Vendia i Hjørring, som just er nomineret til årets bistro. Desuden samarbejder sommerskolen med to danske emballagevirksomheder, Færch Plast og Erhno samt en række nordjyske fisk- og melproducenter som Larsen Seafood, Læsø Fiskeindustri og Bageriet Aurion. Take- away-fiskeretten sigter mod anvendelse på Nordjyllands største turistdestination, Fårup Sommerland.

•Sommerskolen er del af den nordjyske fødevareklynge, som nu kaldes Spis Nord. Delklyngen Smag, Design og Oplevelse, som varetages af Food+Design på Aaborg Universitet har opstartet projektet Nordjyske Fisk Med Oplevelse, og det er dette udviklingsprojekt, der blandt andet har igangsat sommerskolen. Delklyngen Smag, Design og Oplevelse skal blandt andet igangsætte fødevareudviklingsprojekter, skabe branchenetværk og generere bedre forståelse for nødvendigheden af innovation i den nordjyske fødevarebranche gennem oplevelser og anvendelse af design.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079