23948sdkhjf

Vinderne af mad+medier-prisen 2013 kåret

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Prisen - som er Danmarks første - er en hyldest og anerkendelse til de madkommunikatører, som har stigende indflydelse på, hvad forbrugerne putter i munden.

Vinderne af mad+medier-prisen 2013, Danmarks første prisuddeling for gastronomiske formidlere, er netop kåret.

Prisen er en hyldest og anerkendelse af de dygtigste madkommunikatører, der har ansvaret for det, danske forbrugere oplever, ser, hører og læser om mad til kommercielle og kulturelle begivenheder, i radio og tv, på film, på internettet, som journalistik, reklame og offentlige kampagner, i dagblade, specialmagasiner, i kogebøger, på universiteterne, på bussider og mælkekartoner, i biffen og på smartphonen, på restauranter, i iskiosken og på den økologiske grøntsagskasse.

Blandt vinderne er Thomas Breinholt, faktaredaktør på DR, for tilrettelæggelsen af dokumentarserien ’Fedt, Fup og Flæskesteg’ i kategorien mad på film og tv: I kategorien madblogging, holdet bag Gastromand, i kategorien bøger om mad, forfatter Signe Wenneberg, fotograf Columbus Leth i kategorien madfotografi og Lars Dahlager, journalist ved Politiken, for kristisk madjournalistik.

Gøre kvaliteten håndgribelig
Dagens madmediebillede tegnes både af garvede kommunikatører og interesserede amatører, og fælles for dem er deres stigende indflydelse på, hvad forbrugerne putter i munden. Stifterne af prisen mener, at det er på tide, at madformidlere gør sig det store ansvar bevidst.

Læs også: Ny analyse: Danskerne kæmper mod madspild i julen

- Denne prisuddeling handler om at gøre god madkommunikation håndgribelig, også for dem som ikke er eksperter. At få teorierne og idealerne til at udkrystallisere sig i konkrete eksempler på formidling, som er så veludført, at de bør stå som pejlemærker for os andre, fortæller Rasmus Holmgård, der sammen med Marie Sainabou Jeng har stiftet og driver mad+medier, et fagligt netværk for godt 700 madkommunikatører.

Stop Spild af Mad - En bemærkelsesværdig kampagne
De 14 vindere bliver fejret for deres kreative, intelligente, tilgængelige og innovative madformidling ved en prisfest i København i fredags. Heriblandt modtog selina Juul, Stop Spild ad Mad-stifteren vinderprisen i kategorien "Madkommunikation for virksomheder og organisationer"

Læs også: Festival får mere ambitiøs madstrategi

- Kun sjældent formår en bevægelse af bevæge så mange og skabe så stor synlighed om en sag. Den gode idé og den flotte udførsel har skabt en dagsorden, som får selv supermarkedskæder til at ændre i deres koncepter og snobber til at overveje deres indtag. Her er ingen mega-budgetter, men kampagnen er gennemført og flot udført, og det har de danske forbrugere ikke kunnet undgå at lægge mærke til. Det er for alvor en sag, der kan fremme den positive madkultur i Danmark, og det vil juryen gerne belønne med prisen som årets madkommunikatør for organisationer/virksomheder, lød juryformand Helle Brønnum Carlsens begrundelse.

Se den samlede vinderliste her.
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ekstremløber skal hjælpe Easyfoods medarbejdere

Arla vil selv lave sine reklamer

Rekord: Over 200 bryggerier i Danmark

L&F: Nej til Brexit-aftale skaber stor usikkerhed

Ny vidensportal for fødevarefagfolk

DI håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Nyhedsbrev

Kopisucces: Han har solgt 500.000 kaffekapsler på 10 uger

Online Avis Arkiv

Danske Liverpool-fans får egne øl

Har bestilt to specialøl hos Hvide Sande Bryghus

Lantmännen Unibake er nu ejer af australsk bageri

Bryggeri flytter og får udskænkning

Mistanke: Både gæring og histamin i makrelsalat

Alkoholfri øl er Carlsbergs nye guldåre

Fødevarevirksomheder ruster sig til hård brexit

Fødevarestyrelsen bag nyt partnerskab i fødevarebranchen

King Food fik nyt kølelager på 14 dage

Hov-hov - glutenfri havremel afsløret med gluten

Sponsoraftale: Dansk Cater skal forkæle Kokkelandsholdet

Ugens grin: Edb-problemer

Stor fastfoodkæde tjener igen penge

Efter mejerifusion: Nu er medarbejdere fyret

Jyske kaffe-nørder sælger over hele verden

FødevareDanmark intensiverer kampen mod lange betalingsfrister

Hov - blåt plast i hakket grisekød

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

- Stort potentiale for vækst i den danske ingrediensbranche

Fiskeriet i Skagen Havn rundede en milliard i 2018

Direktør har forladt Løgismose Meyers

Pølser med metal trukket retur

SPX Flow Technology nærmer sig flytning

Royal Unibrew lander stor hotelaftale

Royal Unibrew har en ny plan

Just Eat begyndte året med rekord

Rejefabrik hårdt ramt af oversvømmelse

Mayonnaise kaldt tilbage

1

130 millioner kroner til udvikling af fremtidens fødevarer

Dansk øko-knowhow imponerer i udlandet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gibotech sætter ny medarbejderrekord

Ta’ med CP på tur til Carlsberg Byen

Test af hygiejnisk design giver højere fødevaresikkerhed

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Ny svingkran? Gør som Budweg Caliper A/S - start med at få branchens hurtigste og skarpeste tilbud!

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

JUMO Vibrotemp

Kundearrangement/ Undervisning ved jpbc

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

De bedste løsninger med Lenze

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Har du styr på kuglerammen - det har jbpc

EFSEN udvider med flere ICAD® kompetencer

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Handling bag ordene

Fibox inspektions-vinduer til montering på elskabe/kapslinger og på alle typer materialer

AxFlow forhandler Gardner Denver skruekompressorer med variabel hastighed

Må du genbruge dine stregkoder?

Cincoze DS-1200

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

IO-Link: Sensorer og aktuatorer bliver til aktive procesdeltagere i automat...

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Send til en kollega

0.156