23948sdkhjf

Ø-mærket er Danmarks stærkeste fødevarebrand

Ny undersøgelse viser, at 98 pct. af danskerne kender det røde Ø, og at danskerne har tillid til økologien.
Økologien i Danmark er velkendt og vækker stor tillid blandt forbrugerne, viser en ny, repræsentativ undersøgelse foretaget af YouGov for Fødevareministeriet. 98 procent kender Ø-mærket, og 84 procent har tillid til mærket og den produktion, det dækker over.

- Man kan faktisk ikke rigtig komme højere end en kendskabsgrad på 98, så på den baggrund fristes man til at kalde Ø-mærket for Danmarks stærkeste fødevarebrand, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening, Danmarks forening af økologiske landmænd, forbrugere og virksomheder.

- Men det er den høje tillidsprocent, som er det vigtigste. Tillid mellem bonde og kunde er afgørende for økologiens succes og berettigelse. Vi er ydmyge overfor danskernes store tillid, og at leve op til den er helt centralt i vores arbejde for, at de danske forbrugere køber endnu flere økovarer, siger Per Kølster videre.

Stort potentiale i mere oplysning
Undersøgelsen viser, at 66 procent af forbrugerne, som kender Ø-mærket, forbinder det med, at de sparer sig selv for sprøjtegifte, mens 43 procent mener, at de støtter miljøet ved at vælge økologi.

- Danskerne har helt ret i, at økologi er det rigtige valg i forhold til at undgå rester af sprøjtegift i maden, grundvandet og naturen. Men undersøgelsen viser også, at der er et stort potentiale for økologien i fortsat at øge danskernes viden om økologi og de mange gavnlige effekter, økologien har for mennesker, natur, miljø, klima og dyrevelfærd, siger Per Kølster.

Øko-spisemærket er hurtigt blevet kendt
Det økologiske spisemærke i guld, sølv eller bronze, som restauranter, institutioner og andre storkøkkener kan opnå alt efter deres økoandel, er ifølge undersøgelsen kendt af 37 procent af danskerne. Der er i dag over 450 spisesteder og storkøkkener med et økologisk spisemærke.

- Danskerne er verdensmestre i at købe økologisk, og interessen for økologi gælder i stigende grad også, når vi går ud og spiser eller ved frokosten i kantiner rundt om på vores arbejdspladser. Øko-spisemærkets hurtige udbredelse og stigende kendskabsgrad er et synligt bevis herpå, siger Per Kølster.

Fødevareminister Mette Gjerskov udtaler i forbindelse med samme undersøgelse:

- At det økologiske spisemærke allerede er kendt af næsten fire ud af ti er virkelig flot. Danskerne har nu fået mulighed for at vælge spisesteder, der serverer økologi, når de går ud og spiser, siger ministeren og mener i øvrigt, at danskerne i realieten kan være med til at bestemme fremtiden for dansk landbrug.

EU’s grønne økologimærke
EU's grønne blad som blev taget i brug i 2010, og som er obligatorisk på økologiske fødevarer i hele EU, er ifølge undersøgelsen nu kendt af 48 procent af danskerne mod 20 pct. i 2011. Tillidsgraden og viden om, hvad EU-mærket står for, halter dog langt bagefter Ø-mærkets.

- Det understreger, at der fortsat er behov for en oplysningsindsats omkring økologien og dens mærker, siger Per Kølster.

Og fødevareministeren går da også i front med at få sine minister-kolleger i Bruxelles til at løfte kendskabet til EU-mærket i deres hjemlande, påpeger hun.

Den nye undersøgelse er lavet af YouGov for Fødevareministeriet. 1058 danskere fra hele landet i alderen 18-74 er blevet spurgt til deres kendskab og viden om de tre økologimærker. I 2015 kan danskerne fejre 25 år med det røde Ø.

Læs mere om undersøgelsen her

Kilde: Fødevareministeriet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125