23948sdkhjf

Danish Crown bliver medejer af klimateknologi: Kan potentielt nedbringe CO2-udledning med 10-20 procent

For at sætte turbo på udrulningen af teknologien har Danish Crown købt sig ind i virksomheden AgroGas, der har udviklet en teknologi, hvor metangas fra gylletanke brændes af for at nedbringe klimaaftrykket.

En metode, der potentielt kan reducere CO2-udledningen fra et kilo grisekød med 10 til 20 procent, lyder det i en pressemeddelelse.

Det kan lyde mærkeligt, at en brændende gasfakkel ved en gylletank kan reducere klimaaftrykket på et kilo grisekød. Men når det er metangas fra en gylletank, der driver flammen, så bliver den skadelige drivhusgas omdannet til CO2. 

Metoden er relativ ny, og beregninger viser, at klimabelastningen fra det metan, der brændes af, reduceres med over 95 procent, oplyser Danish Crown.

- Vi har fra start set et enormt potentiale i den her teknologi, og derfor har vi nu valgt at købe os ind i AgroGas. På den måde sikrer vi, at Danish Crowns andelsejere både kan være først med teknologien, og samtidig kan vi som virksomhed være med til at udvikle en af de nye teknologier, der virkelig kan bidrage til en grøn omstilling af landbruget, udtaler Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown.

Glad for partnerskab

Teknologien er en udspringer af selskabet Deponigas ApS, der gennem mere end 20 år har arbejdet med gasindvinding fra lossepladser i Danmark. 

I 2019 blev det første forsøg med at bruge teknologien til afbrænding af metangas fra gylle startet, og da de indledende forsøg viste et potentiale, blev virksomheden AgroGas stiftet med det mål at udbrede teknologien indenfor landbruget. Det førte i første omgang til et partnerskab med Danish Crown, som nu udvides til et medejerskab.

- Vi har været glade for partnerskabet med Danish Crown. Derfor ser vi et meget stort potentiale i medejerskabet, som skal sætte turbo på udrulningen af AgroGas-anlæg og ikke mindst skalering af forretningen i først og fremmest Danmark og dernæst udlandet til gavn for klimaet, fortæller Peter Foged Larsen og Mikkel Kastensand, der er stiftere af AgroGas.

Rent teknisk fungerer fakkel-anlægget sådan her

En pumpe suger metangas ud af toppen på en lukket gylletank. 

Derfra pumpes metangassen frem til faklen, hvor gassen brændes af og omdannes til CO2. 

Grunden til, at det er bedre at udlede CO2 end metan er, at metangassen ude i atmosfæren fanger langt mere af den varme, som stråler ud fra jorden og bidrager derfor mere til den globale opvarmning. 

Derudover optager planter og træer som en naturlig del af deres vækst også CO2 til opbygning af biomasse.

Kilde: Danish Crown

Bæredygtig fremtid for kød

AgroGas-teknologien er lige nu en del af GUDP-projektet LESS (Low Emission Slurry Storages), som bl.a. skal validere effekten med det mål at komme på listen over fremtidens mest lovende teknologier til reduktion af metan-emission fra gylletanke. Projektet gennemføres i et samarbejde med SEGES, Landia og Aarhus Universitet, hvor seniorforsker Anders Peter Adamsen betegner teknologien som lovende.

- Det ser ud som om, at man med en effektiv tætning af de overdækkede gylletanke og aktiv opsamling af gas fra gylletankene vil kunne opsamle og afbrænde metangas nærmest hele året, siger seniorforsker Anders Peter Adamsen, som sammen med kollegaer og AgroGas har arbejdet med at optimere og dokumentere teknologien igennem de sidste par år:

I Danish Crown hæfter man sig ved, at projektet er et eksempel på, hvordan Danmark kan udvikle teknologier, der kan reducere udledningen af klimagasser fra landbruget.

- Som virksomhed har vi et erklæret mål om at drive udviklingen i jagten på at skabe en mere bæredygtig fremtid for kød. Det her er et meget konkret initiativ, og vi kommer til at arbejde målrettet for både at udvikle og udbrede teknologien, og jeg vil bestemt ikke afvise, at der kan komme andre typer projekter i fremtiden, siger Jais Valeur.

I øjeblikket undersøges det, om reduktionen af CO2-aftrykket, der sker ved afbrændingen af metangassen fra gylletanke, kan omsættes til CO2-certifikater. Det forventes afklaret i løbet af få måneder.

Det første anlæg er lige nu under indkøring, og flere er på vej. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203