23948sdkhjf

Chokoladebrands drev top- og bundlinjevækst i Mars' danske forretning

Danskerne ser ud til at have taget godt for sig af Mars, Snickers, M&M's og alle de øvrige chokolademærker under den internationale Mars-paraply.

I hvert fald bliver Mars Wrigley-forretningsområdet, som de hører til under, fremhævet som ét af dem, der har drevet væksten på 12 procent i Mars Danmark sidste år, hvor omsætningen for første gang landede på den gode side af 600 millioner kr. 

Den øgede omsætning trak også resultaterne op, så Mars Danmark fortsatte de seneste års opadgående kurve. Resultatet efter skat endte på 84 millioner kr. - mod 69 millioner kr. i 2022.

- 2023 opfyldte de forventede vækstrater på trods af et udfordrende forretningsmiljø med stigende operationelle, input og råvare-omkostninger. Den sunde toplinjevækst afspejles i det økonomiske resultat før skat, da forretningen viser gode resultater af omkostningskontrol og med en prissætning, der mindsker risikoen fra råvarepriserne, skriver man i årsrapportens ledelsesberetning.

Mars Danmark går nu efter at fastholde både væksten og det pæne resultat fra 2023 - trods fortsat usikre betingelser, ikke mindst med hensyn til råvarepriserne på kakaobønner. 

- Målet er stadig at have god kontrol over udgifterne for at sikre samme lønsomhedsniveau som 2023. Desuden vil Mars fortsat investere i vores brands, og positive forbrugertrends i mange segmenter giver os tillid til 2024, skriver virksomhedens ledelse i årsrapporten.

MARS DANMARK A/S
Regnskabsår 2023 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 602,6 529,7 498,4
Bruttofortjeneste 231,0 198,3 203,6
Resultat af primær drift 118,1 88,3 79,8
Resultat før skat 122,9 88,6 79,4
Årets resultat 84,1 68,9 62,5
Balancestatus 274,6 220,8 205,3
Egenkapital 93,9 94,8 80,9
Antal ansatte 125 130 136
Kilde: CVR

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.131