FoodTech vendte deltager-kurven: Debutanter positivt overraskede
Fødevareindustriens fagfolk gæstede tirsdag-torsdag FoodTech i Herning, der med flere end 265 udstillere og et omfattende aktivitetsprogram samlede branchen om alle facetter af både tidens og fremtidens fødevareteknologi.
På bagkanten af messen er administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen godt tilfreds.
- Messen har understreget FoodTechs position som fødevareindustriens fælles mødested, som er kendetegnet ved den særlige synergi, der opstår mellem tre elementer - mødet mellem fagfolk kombineret med højteknologiske løsninger og fremsynede indsigter, udtaler Georg Sørensen i en pressemeddelelse.
- Jeg glæder mig over udstillernes tilbagemeldinger om både nye relationer og styrkelse af de eksisterende. Alt i alt viser det personlige møde igen sin store værdi, og der skal lyde en stor tak til udstillere og besøgende, der sammen med vores mange samarbejdspartnere har skabt tre perspektivrige dage med faglige, personlige dialoger samt en rigtig god messestemning, lyder det.
Ifølge messe-arrangørerne besøgte 7066 gæster i år messen. Det vil altså sige en lille skridt i den rigtige retning, for messen, der i forrige udgave oplevede et deltager-dyk.
I 2022 besøgte 6918 gæster Herning, mens der i 2018 lagde 8974 gæster vejen forbi messen, hvilket var et fald på over 2000 gæster.
FoodTech-messen finder sted hvert andet år, men blev aflyst i 2020 grundet corona.
- Det har været ekstraordinært godt
Fra udstillersiden er der også stor tilfredshed.
Blandt andet hos automations-virksomheden Scanlox, der deltog for første gang og havde medbragt to store nyheder i form af en AGV-maskine møntet netop på fødevareindustrien og en omnimobil AMR-maskine. Og Scanlox fik bekræftet, at FoodTech er det rette sted at præsentere innovative teknologier.
- Vores nye maskiner er blevet taget rigtig godt imod, og det har været enormt vigtigt for os at kunne kigge folk i øjnene og blive klogere på, hvad kunderne efterspørger. Det er helt essentielt for os og vores produkter, og vi har mødt repræsentanter fra alle de store fødevarevirksomheder, så vi er meget tilfredse. I det hele taget er det gået fremragende, og vi har fået overvældende mange leads og virkelig god respons - det har været ekstraordinært godt, og vi har erfaret, at FoodTech favner et segment, der er særdeles vigtigt for os, udtaler Jan Jakobsen, administrerende direktør i Scanlox.
Også den globale fødevaremaskine-virksomhed Urschel deltog i år for første gang på FoodTech, hvor man var imponeret over messens netværksmæssige kvaliteter. Virksomheden, der især er kendt for sine teknologier inden for opskæring af fødevarer, sætter pris på Foodtech som mødested og tager også hjem med spændende forretningsmæssige perspektiver i bagagen.
- Vi har været meget positivt overraskede og fået flere leads, end vi havde forventet. FoodTech er en god måde at få vores navn ud på, og vi har både fået reetableret kontakten med gamle kunder og mødt en masse nye, potentielle kunder. Det er vigtigt, at vi har et branchesamlende sted som FoodTech, og vores netværk er væsentligt styrket efter tre dage på messen - så det er på alle måder værdiskabende for os at deltage, fastslår Thomas Baioumi, regional salgschef i Urschel.
Artiklen er en del af temaet FoodTech 2024.