23948sdkhjf

Orkla: - Plantemadsforretningen er ikke voldsomt stor. Men det bliver den

Boomet i den plantebaserede mad, som tegnede sig før corona, er udeblevet her i landet - i det mindste indtil videre.

Men det store flertal af virksomheder, der producerer nye plantebaserede fødevarer, nu vælger at satse på eksport, har nogle af de største fødevarevirksomheder herhjemme sat det lange lys på og holder stadig fast i en tiltro til, at gennembruddet nok skal komme.

Det gælder blandt andet milliardvirksomheder som æg-giganten Dava Foods og den norskejede mærkevarekoncern, Orkla.

Netop Orklas innovationschef, Stine Overgaard, er blevet interviewet af Berlingske Business om udviklingen i det plantebaserede segment.

Det centrale budskab er, at begrebet plantebaseret mad skal "afmystificeres" for et bredere publikum end veganere og vegetarer. 

Derfor skal man skal væk fra første generations køderstatninger, der forsøgte at efterligne kød, hvor anden generation af plantebaserede produkter på en helt anden måde skal stå ved, at de er lavet af grøntsager.

- Plantemadsforretningen er ikke voldsomt stor. Men det bliver den. For os som en stor fødevareproducent er det atypisk, men vi har en klar mission om, at vi vil hjælpe danskerne med at spise grønnere. Men det kræver, at vi har de rigtige produkter, og at danskerne er parate til at tage skridtet, siger Orklas innovationschef, Stine Overgaard til avisen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093