23948sdkhjf

Klumme: Meget mere take-away

I 2020 spiser danskerne dobbelt så meget take-away som nu?
De unge er vilde med det. De midaldrende kan også sagtens se fidusen, mens børnefamilierne slet ikke kan klare sig uden. Det handler om take-away. Danskerne vil have mere take-away. God og sund take-away. Spændende og eksotisk take-away. Take-away, som man kan opleve den i London, New York eller Shanghai. Og ja det gælder også folk uden for København K.

Chicken Masal. Hjemmelavet luksus burger med håndskårne pommes frites. Bulgursalat. Tang-salat. Miso-suppe. Beuf bearnaise. Smørrebrød. Lam i karry. Tournedos Rossini med svamperagout. Detox-juice, cup-cakes og ikke at forglemme, sushi, pizza og sandwich.

Udbuddet af lækker take away er voksende. Tiden, hvor take-away var lig med snasket grill-mad, pizza og burger er for længst forbi. Moderne forbrugere er kræsne og vil ikke længere bare spises af med fedt og kulhydrater.

Næ nej, i år 2013 efterspørges der stadig mere god og sund take-away. Alsidig og lækker take-away-mad der lever op til tidens normer om god ernæring. Take-away, der smager, så englene synger, og er så tilpas livsstils-lækkert, at det skriger på forbrugernes opmærksomhed. Take-away i praktisk og cool emballage til at spise på gaden, derhjemme eller på vej i bilen. Og det, vel at mærke uden, at det skal koste en bondegård. Moderne forbrugerne vil have take-away der ABRAKADABRA – VUPTI stiller sulten, uden anden mental eller fysisk indsats end et tryk på en APP, et opkald eller en svingtur med visa-kortet. Devisen er klar. Det skal være nemt.

Moderne forbrugere har nemlig travlt. Der er meget, de skal nå. De orker sjældent alt besværet med madlavning. Mange kan faktisk slet ikke lave mad. Madlavning tager tid, og en daglig madlavning pr. husholdning er ikke effektivt set med optimeringsbriller, så hvorfor ikke få andre til det, og spare tid. Tid, mange meget hellere vil bruge på karrieren, fritidsaktiviteter, børnene eller den tiltrængte træning. Tid er nemlig også penge – og hvorfor ikke bruge penge for at spare tid? Krise eller ej, stadig flere forbrugere køber gerne mad i byen.

Fremtidens take-away?
Fremtidens mere spændende take-away udbud skal ses i lyset af en tidsånd, hvor mad er cool og moderne, specielt den rigtige og hjemmelavede af slagsen. De sidste ti år har været revolutionerende på køkkenfronten, hvor der er kommet fokus på råvarerne, kvalitet og produkthistorier. Verden rundt kan man i dag møde et globalt fusionskøkken med smagen og kreativiteten i højsæde til forbrugerne og ikke mindst take-awayens fortjeneste.

Det nye køkken – det nye take-away køkken - er blevet meget grønnere og sundere; mere alsidigt, lækkert og smagsfuldt.

Sushi er et godt eksempel på udviklingen mod bedre og sundere take-away. Tilbage i 80’erne var sushi stadig en del af det japanske køkken - i Japan - men på blot få årtier er sushi blevet en global ret, der sælges i byer verden over til overkommelige priser, nu også i low-carb udgaver. I dag findes der knapt 20.000 sushi-restauranter uden for Japan, alene i USA er der knap 4.000 sushi-restauranter, og der omsættes årligt for op mod 2 milliarder dollars sushi. Også herhjemme har man de seneste år set kraftig vækst i forbruget af sushi. 66 procent af Just Eats kunder i København spiser sushi, hver måned. På en gennemsnitlig dag spiser ca. én ud af 200 danskere sushi. (0,59 procent)

Fremtidens take-away må også gerne være så tæt på ”home-made” som muligt, føles autentisk og have karakter. Take-away er jo ikke bare energi – fremtidens take-away er det daglige måltid, hvorom livet leves, verden diskuteres, og sorger og glæder deles.

Tendensen går mod flere konceptualiserede restauranter og cafeer, hvor take-away ofte er en afgørende del af konceptet. Koncepter der i stigende grad målrettes særlige forbrugergrupper, situationer, værdisæt og lokale særegenheder. Der skal være noget for enhver smag; thai, økologisk, low carb, klassisk, indisk, kosher, toscansk eller raw. Hvad du ønsker skal du få!

Og ja, danskeren vil meget gerne have mere, og også mere lækker og sund take-away i fremtiden, hvor de stadig har travlt, og færre kan og vil lave mad. I 2020 vil vi derfor meget vel kunne forvente en fordobling af take-away salget herhjemme.

Spørgsmålet er bare, hvem der kommer til at løbe med sejren som danskernes foretrukne take-away køkken? Vi forbrugere venter i spænding, mens vi alt for ofte må ”sulte” eller selv hakke løg, koge ris og vaske gryder, fordi alternativet ikke findes i nærheden, fordi der er alt for lidt god take-away at vælge ØV!

Take-away tal
- 15 procent af danskerne spiser take-away mindst en gang om ugen. 21 procent af de unge (15-34 år) spiser take-away flere gange ugentligt.
- Just-eat bragte sidste år 11.832.048 måltider ud til danskerne.
- 75 procent af alle måltider, Just-eat bragte ud, var pizza. 3 procent var sushi, salget af sushi var steget 50 procent fra 2011.
- Fra 2001-2011 er omsætningen i restauranterhvervet steget med 7,8 milliarder kroner svarende til en vækst på 36,6 procent.
- Ifølge en undersøgelse fortaget af The Telegraph i 2009, spiser hver sjette unge amerikaner take-away hver eneste dag. I gennemsnit spiser de unge amerikanere take-away tre gange ugentligt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.828