23948sdkhjf

Han skal øge salget i plaget discountkæde: - Vi skaber stor forandring hver dag

- Gode planer tager lidt tid at lave. Men i mellemtiden arbejder vi på at eksekvere på de planer, der ligger i forvejen.

Kenn Birkebæk har for nylig rundet et år som salgsdirektør i 365discount, Coops helt store problembarn, der sidste år var tæt på helt at vælte den tidligere markedsleder.

Inden det gik galt, nåede 365 at få tildelt en rolle som Coop Danmarks helt store vækstlokomotiv, der gennem kraftig ekspansion skulle fordoble en omsætning på små 10 milliarder kr. over en kort årrække - fem til ti år. 

I et hektisk konverteringsræs, der sluttede ved udgangen af 2022, blev hundreder af de tidligere Fakta-butikker omdannet til den nye grønne discountkæde, som ovenikøbet nåede at skifte navn undervejs i processen til det nuværende 365discount.   

 Relancering af den nyeste discountkæde

Det var dengang. 

I dag er Coop et helt andet sted efter år med milliardunderskud. Væk er den daværende topchef Kræn Østergaard Nielsen og bestyrelsesformand Lasse Bolander - og der er kommet en ny majoritetsejer ind i form af energiselskabet OK.

Coop er blevet skåret til, og det samme er en fortsat tabsgivende discountkæde 365, som har lukket eller solgt 43 butikker det seneste år. De seneste tre års underskud på driften løber næsten op i tre milliarder kr.

Tilbage er der nu cirka 320 butikker, og 365discount står stadig centralt i Coops strategi. Men de store armbevægelser på kædens vegne er erstattet af en langt mere ydmyg og nøgtern tilgang.

Salgsdirektør Kenn Birkebæk, kædedirektør Michael Tilsted og alle andre i kæden er i mere end én forstand trukket i arbejdstøjet for at få basen på plads efter nogle mildt sagt urolige år.

- Da jeg startede i 365, var noget af det, der var vigtigt for mig, at "planen er planen". Altså at skabe ro og stabilitet i organisationen og sikkerhed for, at den plan, vi har, også er den rigtige - og give plads til at arbejde med at eksekvere på den. Det synes jeg, vi har lykkedes ret godt med, siger Kenn Birkebæk til RetailNews i et første interview i lang tid.

Han har med egne ord stadig et udefra-blik på 365, som han ser et stort og uforløst potentiale i. Han spiller en vigtig rolle i en form for genstart af kæden fra det punkt, hvor den står i dag.

- Vi er jo den nyeste kæde i discount. Så vi har muligheden for at relancere os selv på nogle niveauer. Det er lidt en ny begyndelse, både kulturmæssigt og organisatorisk, men også i måden, vi driver vores butikker på, siger han.

I et opslag på Linkedin, hvor kæden søger én af tre regionschefer i landet, får den vinkel en ekstra skrue:

- Hos 365discount er vi i gang med at bygge en ny kæde. Ikke bare en ny butik eller en ny strategi - men et helt nyt fælleskab i dansk dagligvarehandel, skriver han.

Halvdelen af en Remas omsætning

365 ligger imidlertid stadig i bunden af discount-klassen herhjemme med den laveste omsætning per butik. Og i discount er det altafgørende for succes - og overskud - at få løftet salget, når omkostningerne ved at holde åbent er stort set de samme.

I toppen ligger Rema 1000 med en gennemsnitlig omsætning på 58 millioner kr. per butik, mens 365 ligger på cirka halvdelen af det beløb.

Som salgsdirektør er det netop Kenn Birkebæks opgave at løfte salget. Men han undgår omhyggeligt at dele konkrete tal.

- Vi har ikke nogen specifik målsætning om en gennemsnitsomsætning. Men vi har stort fokus på at gøre det bedre hver evig eneste dag. Og vi kan også se det på de resultater, vi har haft i løbet af det sidste års tid, at det klart går i den rigtige retning. Men der er stadigvæk et stykke vej, erkender han.

Kæden bakser for tiden med at få finpudset positionen og tunet strategien. Hvornår der bliver nyt at vise frem på den front, kan Kenn Birkebæk ikke sige.  Men han er fuld af respekt over for opgavens omfang:

-  Det er ikke nogen hemmelighed, at der er nogle konkurrenter i branchen, som er rigtigt dygtige. Og vi går også ydmygt til værks i forhold til den opgave, der venter os. Men også med en helt klar tro på, at det her kan blive rigtig godt. Det mærker vi også ret tydeligt i organisationen, både på hovedkontoret og ude i butikkerne. Der er en rigtig stærk energi og en følelse af, at vi er på rette vej, siger han - og læner sig blandt andet op ad forbedrede kundetilfredsheds-målinger.

- Vi har også fået eksempler på kunder, der kommer ind og oplever, at det føles næsten som en helt ny butik. Så på den måde, så synes jeg, at vi hver dag skaber en stor forskel og en stor forandring.

Bygger på Coop-slægtskabet

Uden at gå i detaljer i forhold til en strategisk tilgang, som først er ved at blive formuleret, vil den dog bygge på Coop-familiens værdier og varer.

- En af vores store fordele er jo også, at vi er en del af Coop. Så der er nogle rigtig gode værdier, en god DNA, og der er nogle kvalitetsvarer og nogle egne varemærker af høj kvalitet, som jeg tror, vi kan udnytte rigtig meget. Og så det, at vi er et stort fællesskab, medlemsejet og har fokus på det lokale. Det er også nogle ben, som vi i fremtiden skal stå på i 365discount, siger han.

Kenn Birkebæk ser frem til næste fase i udviklingen af 365.

- For at kunne skabe en rigtig god kæde, der er relevant for både medarbejdere og kunder, så var vi nødt til at få styr på basen først. Og det synes jeg vi, sagt i lidt ydmyghed, har fået ret godt hurtigt styr på. Der er stadigvæk et langt stykke vej, men vi bliver bedre dag for dag. Og nu starter sådan en udviklingsopgave for alvor, siger han.

365discount A/S
Regnskabsår 2024 2023 2022
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 9776,0 9413,7 8356,3
Bruttofortjeneste 446,0 312,0 165,5
Resultat af primær drift -484,4 -1524,9 -816,9
Resultat før skat -482,7 -1532,9 -824,2
Årets resultat -80,7 -1568,8 -651,3
Balancestatus 1685,9 1152,0 1737,7
Egenkapital 917,6 -501,7 467,1
Antal ansatte 2124 2121 2070
Kilde: CVR

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156