23948sdkhjf

Ny madtrend: Street food til folket

Til påske åbner et nyt madmarked i København, Copenhagen Street Food, som vil udfordre Torvehallerne på pris og folkelighed.
Medio april åbner Copenhagen Street Food, som bliver en ny legeplads for kreative madentreprenører. Placeringen er Papirøen, hvor rå haller lige nu er ved at blive forvandlet til et nyt street food marked, hvor både kultur, mad, bæredygtighed og det gode formål går hånd-i-hånd.

Initiativtageren bag er restauratør Jesper Møller, der med 14 års erfaring driver restauranten på Nationalmuseet og Toldboden. Han har allieret sig med Dan Husted, som bl.a. har været med til at etablere og designe Paté Paté, Bibendum og Falernum i København.

- Vi synes, at København mangler et folkeligt madmarked, som f.eks. i Sydeuropa, med rimlige priser både for kokken og gæsten. På Copenhagen Street Food skal der være plads til kreativ udfoldelse for gadekokke, kunstnere og musikere og hvem, der ellers har lyst til at være med, siger Jesper Møller.

Dan Husted supplerer:

- Vi ønsker at skabe et sted med samme dynamik, som du f.eks. oplever på Borough Market i London eller i Portland i USA, hvor Food Truck-kulturen er meget udbredt. Vi henvender os primært til den lille entrepreneur - lige fra ham, der har en burrito-truck eller pastaslæde, til hende der serverer friskfangede østers. Missionen er at skabe et folkeligt gadekøkken, hvor det er muligt at spise god mad til en 50’er, og hvor der er noget for enhver smag til både børn og voksne, forklarer han om baggrunden for projektet.

Plads til 40 stande
Målet er, at dygtige iværksættere og kokke kan skabe en god forretning for ganske få penge, og samtidig være med til at fremme det internationale street food køkken. Street Food Rådets madudvalg bestemmer, hvem der kan have en stand. I udvælgelsen lægges bl.a. vægt på, at ansøgeren lever op til de 3 æ’er ”ægte, ærlig og æstetisk”, at maden af god kvalitet, bæredygtig og lavet fra bunden.

I madudvalget sidder bl.a. Judith Kyst, direktør for Madkulturen, Mikkel Sander, projektleder for mad- og drikkevarestrategi, Roskilde Festival, Anders Barsøe gastronomisk rentabilitetskonsulent, der har sin daglige gang i Københavns Lufthavn og Gorm Wisweh, kok og medejer af Gorms Restauranter. Alle bidrager med frivillig arbejdskraft.

Copenhagen Street Food bakkes op af Copenhagen Cooking, Kulturhavn, Wonderful Copenhagen, ArtRebels, Danish Documentary, og By og Havn – støtten er uden økonomisk forpligtelse. Derudover støtter Vækstfonden Copenhagen Street Food, for at fremme at flere selvstændige virksomheder bliver etableret.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097