Festival får mere ambitiøs madstrategi

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Roskilde Festival har allerede gjort meget for at skabe et varieret og bæredygtigt madudbud, men indsatsen skærpes nu yderligere frem mod 2017.

På torsdag starter musikken på årets Roskilde Festival, og søndag indtog de op mod 130.000 gæster og frivillige de grønne områder omkring Dyrskuepladsen. Ud over fokus på et varieret musikudbud, har Roskilde Festival en ambitiøs strategi for et varieret og bæredygtigt madudbud med fokus på en høj andel af økologiske og lokale råvarer.

På tværs af de mere end 145 mad- og drikkevareboder på årets festival er målsætningen for andelen af økologiske råvarer 30 %, hvilket gradvist øges frem mod 2017 hvor målsætningen er 90 % økologiske råvarer på tværs af alle festivalens boder.

Moskusburger og rejemadder i Roskilde Food Court
Sidste år åbnede Roskilde Food Court på festivalpladsen med stor succes, og igen i år kan man få stillet sult og tørst i Gloria Zone. I Roskilde Food Court er kravene til boderne større, og som festivalgæst vil man derfor kunne sætte tænderne i et madudvalg med 60 % økologiske råvarer.

Læs også: Hansens Flødeis indgår eksklusiv aftale med Roskilde Festival

Food Court er stedet hvor nye madbodstalenter kan få lov til at prøve kræfter med Roskilde Festivals sultne gæster i et mindre format. I år vil man blandt andet kunne smage på moskusburger hos Foreningen Grønlandske Børn, hos Gorm’s er det de bornholmske egnsretter der er i fokus og så kan man også finde både klassiske rejemadder og japanske specialiteter så som suppe og dybstegt kylling. Derudover kan man i Food Court slukke tørsten i Roskilde Festivals helt egen, økologiske øl, brygget af Jacobsen.

Læs også: 4.000 doggy-bags skal stoppe spild af mad på Bornholm

En anden øl som festivalgængere med hang til økologi kan slukke tørsten i, er Tuborgs økologiske og ufiltrerede øl, Tuborg RÅ. Den friske fadøl kan ikke købes i butikker, men kan under Roskilde Festival købes i alle festivalens egne barer på festivalpladsen.

Samarbejder med Stop Spild Af Mad
Mad og drikke på Roskilde Festival skal ikke kun være bæredygtig i en miljømæssig forstand. En af grundpillerne i festivalens lange historie er, at overskuddet fra festivalen doneres til almennyttige formål, og dette skal også fortsat afspejle sig i udvælgelsen af de boder, som sælger mad til de sultne festivalgæster. En del af Roskilde Festivals madstrategi frem til 2017 er derfor, at over 50 % af overskuddet fra boderne skal gå til almennyttige formål.

- Vi har konstant fokus på at sikre en god blanding af kommercielle madboder og boder hvor overskuddet går til almennyttige formål, som f.eks. sportsklubber, handicaporganisationer, til socialt udsatte eller til internationalt udviklingsarbejde. Desuden øger vi også vores indsats mod madspild i 2014 og sammen med Stop Spild af Mad indsamler vi 30-50 ton mad til socialt udsatte, fortæller Mikkel Sander, projektleder for Roskilde Festivals madstrategi.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Æggefirma ser millionpotentiale i proteindrik

2017 blev et år med modvind

Kaffefirma reddet på stregen

Direktør går fra øllet til rejerne

Fire venner har startet bryghus i Farum

Tørke: Bornholmerne må undvære lokale grøntsager

Nyhedsbrev

Ny aftale åbner for mere dansk kød og medicin til Japan

Salg af danske varer til Japan ventes at stige med op til 70 procent, når frihandelsaftale er underskrevet.

Nyborg Fængsel har succes med sin flødeis

Danmarks første ismejeri bag tremmer er en succes. På tre måneder har de solgt over 2.000 liter is, og der er venteliste på arbejdsholdet.

Unge bliver grydeklar hos erhvervsskoles cateringfirma

Orkla køber egne aktier tilbage

Bøde og politianmeldelse til bageri

Royal Unibrew køber op i Frankrig

Hygiejnen halter igen hos Graasten Salater

Too Good To Go runder fem millioner reddede måltider

DTU har fundet leder til nyt Foodlab

Nyt destilleri snart klar med snaps

Køb af baconkæmpe er på plads

Stiftere siger farvel til Rawbite

Kun en enkelt af de tre idémænd bliver hos nøddebar-producenten

Sall Whisky Distillery har huset klar

1

Michelin-kok laver ny restaurant i sin egen stue

Mille Food har købt en ny fabrik

2

Kæmpestor stigning i dansk quinoa-dyrkning

Dan Cake med stor million-forbedring

Kult-burgerbar genåbner: Burgerne bliver som før i tiden

’’Wayne’s World’’ åbner i samme lokaler som for 11 år siden

Listeria: Også Lidl kalder søde majs retur

Street food klar i Fredericia

Hedebølge-tomater får nyt liv i ny madspilds-ketchup

Frikadellepølsegas værre end først antaget

Økologiske øl bliver mere og mere populære

Lidl lancerer nye planteprodukter

En million kroner til fyrede fra Scanflavour

Mild fugleinfluenza fundet i andebesætning

Halv million skal hjælpe Arla-fyrede

Kvindelig kok sejrede i Gudhjem

Hjemmelavet ret til herrefrokost gav pølseforgiftning

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Er du førerhund eller hundefører?

Lead Auditor Miljø (version 2015)

Statistical Process Control (SPC)

Production Part Approval Process (PPAP)

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Reparation af svejserobot

Measurement System Analysis (MSA)

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

22.000 stykker aflagt Berendsen-tøj har fået nyt liv i Gambia

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Jobsamtalen starter før du aner det

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Lasse er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

HN Group A/S udstiller på FachPack messen i Nürnberg

Send til en kollega

0.234