Festival får mere ambitiøs madstrategi

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Roskilde Festival har allerede gjort meget for at skabe et varieret og bæredygtigt madudbud, men indsatsen skærpes nu yderligere frem mod 2017.

På torsdag starter musikken på årets Roskilde Festival, og søndag indtog de op mod 130.000 gæster og frivillige de grønne områder omkring Dyrskuepladsen. Ud over fokus på et varieret musikudbud, har Roskilde Festival en ambitiøs strategi for et varieret og bæredygtigt madudbud med fokus på en høj andel af økologiske og lokale råvarer.

På tværs af de mere end 145 mad- og drikkevareboder på årets festival er målsætningen for andelen af økologiske råvarer 30 %, hvilket gradvist øges frem mod 2017 hvor målsætningen er 90 % økologiske råvarer på tværs af alle festivalens boder.

Moskusburger og rejemadder i Roskilde Food Court
Sidste år åbnede Roskilde Food Court på festivalpladsen med stor succes, og igen i år kan man få stillet sult og tørst i Gloria Zone. I Roskilde Food Court er kravene til boderne større, og som festivalgæst vil man derfor kunne sætte tænderne i et madudvalg med 60 % økologiske råvarer.

Læs også: Hansens Flødeis indgår eksklusiv aftale med Roskilde Festival

Food Court er stedet hvor nye madbodstalenter kan få lov til at prøve kræfter med Roskilde Festivals sultne gæster i et mindre format. I år vil man blandt andet kunne smage på moskusburger hos Foreningen Grønlandske Børn, hos Gorm’s er det de bornholmske egnsretter der er i fokus og så kan man også finde både klassiske rejemadder og japanske specialiteter så som suppe og dybstegt kylling. Derudover kan man i Food Court slukke tørsten i Roskilde Festivals helt egen, økologiske øl, brygget af Jacobsen.

Læs også: 4.000 doggy-bags skal stoppe spild af mad på Bornholm

En anden øl som festivalgængere med hang til økologi kan slukke tørsten i, er Tuborgs økologiske og ufiltrerede øl, Tuborg RÅ. Den friske fadøl kan ikke købes i butikker, men kan under Roskilde Festival købes i alle festivalens egne barer på festivalpladsen.

Samarbejder med Stop Spild Af Mad
Mad og drikke på Roskilde Festival skal ikke kun være bæredygtig i en miljømæssig forstand. En af grundpillerne i festivalens lange historie er, at overskuddet fra festivalen doneres til almennyttige formål, og dette skal også fortsat afspejle sig i udvælgelsen af de boder, som sælger mad til de sultne festivalgæster. En del af Roskilde Festivals madstrategi frem til 2017 er derfor, at over 50 % af overskuddet fra boderne skal gå til almennyttige formål.

- Vi har konstant fokus på at sikre en god blanding af kommercielle madboder og boder hvor overskuddet går til almennyttige formål, som f.eks. sportsklubber, handicaporganisationer, til socialt udsatte eller til internationalt udviklingsarbejde. Desuden øger vi også vores indsats mod madspild i 2014 og sammen med Stop Spild af Mad indsamler vi 30-50 ton mad til socialt udsatte, fortæller Mikkel Sander, projektleder for Roskilde Festivals madstrategi.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Danish Crown og Tulip vil under samme tag

Fiskefabrik skal have ny direktør

Henrik Mikkelsen er fortid hos Sæby Fiske-Industri

Trump - nu også som vingummi

To store fødevare-spillere i nyt samarbejde

Fooducer og FødevareDanmark går sammen om at give fødevarevirksomheder flere fordele

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Indisk minister deltager i fødevaretopmøde i København

Fødevareminister kræver redegørelse om forurenede æg

Dansk Supermarked i storoffensiv

Københavnsk madfestival ruller sig ud

Forbrugernes hjerter banker for velfærdsgrise

Tangproducenter slår sig sammen

Klumme: Svindel med fødevarer er kommet for at blive - og Danmark bliver også ramt

Sønderjyder klar med verdens første svanemærkede burgerpapir

Ny topchef hos Arctic Group

Kyllingeslagteri skærer ned på økologien

Flere penge i kartoffelmel

Odense Street Food klar til at åbne

Arla tilbagekalder 37.800 bøtter skyr

Pænt Carlsberg-overskud trods skuffende salg i Østeuropa

Mere øko i institutioner: Forkæmperne ruster nu op til kommunalvalg i hele Danmark

Peter Larsen Kaffe satte miljø-aftryk på Smukfest

Smæk for millioner: Kraftig stigning i sliksnyd

Danske fødevarer rykker længere ud i verden

Lagkagehuset henter direktør hos biograf-gigant

Endnu en Bülow på vej som fødevareproducent

20 ton forurenede æg fra udlandet solgt i Danmark

Street food-festival rammer København

Tænk siger: Mærker på mælk forvirrer forbrugerne

Erhvervsmedie skriver: Svinenedturen kan have ramt bunden

Efter folketingsnæse: Løkke fjerner fiskeriet fra minister

Kantineseminar: Sådan laver man mad til mange

Bilka og Føtex trækker risotto tilbage

Naturli Foods tilbagekalder Økologisk Smørbar

1

Ny øldåse skal forny svenske øldåser

Æggeskandale kan føre til aflivning af millioner af høns

Coop åbner butik med snacks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ekstra gevinst ved direkte salg af virksomhedens erhvervskøretøjer

Hvordan er elprisen egentlig sammensat?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Universallim med mange anvendelser.

R&D styrker afdelingen i Aalborg

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

75 IT-folk søger nye kolleger

Ny Line Vac med gevind fra Exair

Sådan går du i gang med automation

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Vi giver dig svar på de 3 sikkerhedsudfordringer, der møder industrien

Lær at bruge Inventors Tube and Piping modul - deltag på kursus d. 18. & 19. sep. i Horsens

Se alle de økonomisk fordele ved central vakuum

25 speakere på plads - og mange flere på vej

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Tidligere fængsel omdannet til hotel. Fri(sk) luft tilføres via tekstilkana...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.213