23948sdkhjf

Rift om pladserne på Foodtech Challenge

Interessen for at deltage er stor, når Arla Foods, Barry Callebaut, DuPont, GEA Filtration og Marel stiller udfordringerne på fødevareindustriens nye innovationskonkurrence FoodTech Challenge - sponsored by Damstahl, der gennemføres på FoodTech 2014.
Der er rift om pladserne på innovationskonkurrencen FoodTech Challenge - sponsored by Damstahl, som MCH gennemfører på messen FoodTech i MCH Messecenter Herning i dagene 28.-30. oktober.

- Der er meget stor interesse for at søge om at deltage i Food Challenge, vi har fået mange uopfordrede ansøgninger, og hele årgange på et par uddannelsesinstitutioner har også meldt sig, fortæller Mads Kinch Clemmensen fra Foodjob Danmark, der står for rekrutteringen af de studerende.

FoodTech Challenge er en åben innovationskonkurrence, hvor fem førende virksomheder fra fødevareindustrien: Arla, Barry Callebaut, DuPont, GEA Filtration og Marel hver stiller en udfordring, som de beder fem særligt udvalgte hold af studerende om at komme med deres bud på.

Hver gruppe bliver på fem studerende, så der skal rekrutteres i alt 25. De studerende kan være fra universiteter, fra tekniske skoler og fra erhvervsakademier.

- De fem hold bliver sat sammen helt på tværs af uddannelser, så en gruppe for eksempel kan bestå af ingeniør-, kokke-, journalist- eller marketingstuderende. Ved at have meget forskellige faglige baggrunde med i gruppen giver det også mulighed for, at der kan komme nogle nye vinkler på udforingerne, som virksomhederne stiller, fortæller Stine Thit Jensen fra MAAGE, som står for blandt andet udvikling, design og koordinering af FoodTech Challenge.

Det er første gang, at der bliver holdt en innovationskonkurrence i forbindelse med en dansk messe for teknologi til fødevareindustrien..

- Når mange studerende gerne vil bruge tre dage på at deltage i en innovationskonkurrence, hænger det sammen med, at det kan være med til at give dem et stærkt netværk og erfaringer sammen med erhvervslivet, som de kan bruge senere, siger Mads Kinch Clemmensen.

Det er ikke kun studerende, der viser stor interesse for innovationskonkurrencen.

- De deltagende virksomheder er meget engagerede i at få nye input og skabe rammerne for, at de studerende bliver trænet i at omsætte viden til praksis. Uddannelsesinstitutionerne ser det også som en god mulighed for at få profileret deres uddannelser. Der kommer så mange nye profiler og titler på uddannelser, så det kan være svært for virksomhederne at holde rede på. Derfor kan de benytte lejligheden til at vise, hvad de kan byde ind med, siger Stine Thit Jensen.

De studerende i grupperne kan bruge alle de ressourcer, der står til rådighed under messen – ikke kun hos den virksomhed, som de skal løse udfordringen for.

For besøgende på FoodTech bliver der gennem hele messen mulighed for at følge med i processen. Grupperne holder til i Hal L, hvor de arbejder i lokaler med glasfacader.

Et internationalt dommerpanel følger gennem de tre dage processen, og på sidstedagen den 30. oktober bliver vinderen udpeget.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.269