23948sdkhjf

Danskere spiser mere fuldkorn

Den samlede mængde af brød- og kornprodukter er konstant, men danskerne erstatter i stigende grad hvedemelsprodukter med de grovere fuldkornsversioner.
Produkter med fuldkornslogo i kategorierne mel, hvedebrød, rugbrød, morgenmad og dybfrostbrød har gennem det sidste år været i massiv vækst.

Helt konkret viser målingerne fra Nielsen, at volumen af produkter med fuldkornslogoet er steget 26 procent, når man sammenligner perioden uge 9-20 i 2010 med samme periode sidste år.

- De nye tal viser, at danskerne i stigende grad vælger fuldkornsprodukter. Og det er meget positiv, da fuldkorn har en forebyggende effekt på en række sygdomme som hjertekarsygdomme og type 2 diabetes. Den positive udvikling viser, at det betaler sig at arbejde målrettet for, at industrien udvikler sunde fødevarer, der sikrer, at det er let for forbrugerne at vælge sunde fødevarer, siger sundhedchef i Hjerteforeningen Charlotte Kira Kimby.

Nemmere for forbrugerne
Samtidig viser tallene, at den samlede volumen i salg af kornprodukter stort set ikke har ændret sig, da volumen er steget med 3 procent.

Og eftersom der ikke bliver solgt flere kornprodukter alt i alt, betyder det, at danskerne er begyndt at udskifte hvedemelsprodukter med de sundere fuldkornsprodukter.

- For to år siden skulle man som forbruger nærmest have en lup med i supermarkedet for at finde frem til fuldkornsprodukterne. Med et nyt fuldkornslogo og flere spændende fuldkornsprodukter på hylderne og i fryseboksen, har Fuldkornspartnerskabet siden både gjort det nemmere og mere attraktivt for forbrugerne at række ud efter de sundere morgenmads- og brødprodukter, når de handler. Den udvikling kan være med til at forbedre danskernes kostvaner, siger fødevareminister Henrik Høegh.

Kan betale sig
Samtidig viser Nielsens analyse, at nok trækker ny-lanceringer en stor del af væksten, men forbruget af fuldkornslogomærkede produkter, som også var på supermarkedets hylder i 2009 er også steget.

Produkter mærket med fuldkornslogo, der både var på markedet i 2009 og i 2010 er steget 9 procent i volumen siden 2009.

- Vi ved, at fuldkorn er sundt og godt for folkesundheden. Det faktum, at fuldkornsvarianter sælger godt både som etablerede produkter og nyheder betyder, at fuldkornskampagnen virker og, at det godt kan betale sig at udvikle og investere i sunde produkter til danskerne. Vi er meget glade for udviklingen i Fuldkornspartnerskabet, udtaler Rikke Neess, der er kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.

Rugbrød og havregryn på toppen
Rugbrød og havregryn er de to fuldkornsprodukter, der bidrager mest til fuldkornsindtaget hos danskerne.

I Fuldkornspartnerskabet samarbejder Fødevarestyrelsen med flere firmaer samt foreninger som Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen.

Bestyrelsen består af tre repræsentanter fra erhvervet, to fra sundhedsorganisationerne og én fra myndighederne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094