23948sdkhjf

- Der er plads til masser af nye produkter

Fødevarefolk blev klogere på fremtidens marked, hvor spild- og specialprodukter bliver stort
Ingefærshots er et af de bedste eksempler på et nyt produkt, som passer perfekt til moderne forbrugeres krav om, at sundhed skal være nemt at vælge til. Og der er plads til mange flere produkter af den type.

Det fastslog forbrugereksperten Flemming Birch, da han tirsdag på en fødevarekonference i Aalborg gjorde knap 50 fortrinsvis nordjyske fødevarefolk klogere på fremtidens marked.

Flemming Birch lagde ud med at spørge sine tilhørere om, hvornår de sidst er gået sultne i seng. Og efter at have konstateret, at det gør danskere yderst sjældent, understregede han sin hovedpointe: Vi kan ikke spise mere, men vi kan spise bedre.

Og bedre fødevarer, især hvad angår specialprodukter, kommer ifølge Flemming Birch fremover groft sagt til at handle om tre kategorier: Dels produkter med god ernæring og sundhed, dels produkter med høj dyrevelfærd og dels lokale fødevarer med en håndværksmæssig fortælling.

- Alle vil have det lokale i de her år. Det er ikke så vigtigt, om fødevarerne er fremstillet i Korsør eller på Korsika, for det handler om en romantisk fortælling lige så meget som om en geografisk fortælling. Fødevarerne skal repræsentere den måde, vi ville ønske , vores varer var produceret på.

- Og hvis I som producenter ikke navigerer efter, hvad folk ville ønske , så stiller I op til føtæsk, konstaterede Flemming Birch.

- I skal kende jeres markeder
Med til Aalborg, hvor konferencen var arrangeret af Nordjysk FødevareErhverv, havde han også en stribe betragtninger om madspild og dyrevelfærd.

- I kampen mod madspild vil forbrugerne gerne have spildprodukter. Et eksempel er Fabanaise, hvor man bruger den væske, som bliver til overs ved kogning af kikærter, til at fremstille mayonnaise uden æg. Udnyttelse af spildprodukter er en niche, som har mainstreampotentiale, og vi kommer til at se et væld af den type produkter.

- Og så kommer der meget mere fokus på dyrevelfærd. Når for eksempel 160 af verdens største fødevareproducenter for nylig har skrevet under på, at de senest i 2025 vil have udfaset buræg, så er det noget, der rykker. I skal kende jeres markeder og ikke lade jer tage på sengen af markedet - bare spørg ægproducenterne, hvordan dét er, lød et af rådene fra Flemming Birch.

Kunstigt kød er lige om hjørnet

Han kom også ind på fremstilling af kød i laboratorier og nævnte, at det første stykke såkaldt "clean meat" vil ramme forbrugerne i løbet af få år. Via en vævsprøve fra en rigtig ko blev den første oksebøf kunstigt fremstillet i 2015, og her i 2017 er det første kyllingekød blevet lavet i laboratorium.

- For to år siden kostede det 325.000 dollars at fremstille kød til en oksebøf i laboratoriet. Nu er prisen 12 dollars. Det er sket på to år. Laboratoriekød til forbrugerne er lige om hjørnet, påpegede forbrugereksperten.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094