23948sdkhjf

Saft: Det er ikke en ny bygning, det er en ny kultur

Godt skjult på en stille industrivej omme bag Frederikssunds byggemarkeder, tårner saft- og isproducenten Co-Ros nye globale hovedkontor og innovationscenter sig op. En smuk, lys, oval bygning, kaldet "The Co-Ro Oval", tegnet af velrenommerede Henning Larsen Arkitekter.

Men det er ikke bare en bygning, der er blevet bygget. Det er en ny virksomhedskultur, der er i gang med at blive bygget op.

Den nye bygning er indrettet, så virksomhedens laboratorium, der er to etager højt, indtager en helt central plads. Det er omgivet af glas, så alle kan se ind i det. Og hvis du vil derind, skal du ikke scanne et kort, du kan blot gå ind. Døren er åben for alle.

- Laboratoriet er åbent. Og alle kan se derind. Det er et statement, hvor vi siger; alle er en del af innovationen. Alle må komme med ideer. Jeg er chef for udvikling, men jeg vil have en virksomhed hvor alle kan komme og sige; "Lee, hvorfor gør vi ikke sådan her?"

Ordene kommer fra Lee Taylor. Han er englænder og direktør for global innovation i Co-Ro, som han kom til for fire år siden. Det er i høj grad hans ideer, der ligger bag indretningen af den nye bygning og forandringerne i Co-Ros hovedkvarter.

- Udviklingsafdelingen med laboratoriet er det centrale i bygningen. Alle kommer til at gå op og ned ad det. Ved at placere udviklingsafdelingen centralt i bygningen bliver udvikling hele forretningens DNA, siger Lee Taylor.

Er det lørdag?
Og for at vise, hvor revolutionerende indretningen er for virksomheden, går vi ud til Lee Taylors bil og kører ned i den anden ende af det store fabriksområde, som Co-Ro gemmer på her i den nordlige udkant af Frederikssund.

Vi når frem til en klassisk kontorbygning i mursten, som man typisk kender dem fra lidt ældre danske industrikvarterer, Det var her godt - gemt af vejen - at udviklingsafdelingen tidligere lå. Indenfor er der lavt til loftet og vi går ned ad en gang med stuepalmer og døre på hver side til en række kontorer, hvor hver mand kan passe sit.

- Nogen gange vidste man ikke, om man var kommet til at gå på arbejde en lørdag, siger Lee Taylor med slet skjult engelsk ironi om det stille kontormiljø.

For enden af gangen ligger det gamle laboratorium. I modsætning til det nye laboratorium er det gamle ikke ét stort rum, men består også af en række mindre lokaler.

- Ledende medarbejdere havde deres egne kontorer, og de sad derinde en god del af dagen.

Udsigten fra laboratoriet er en stor parkeringsplads.

- Da jeg kom havde ledende medarbejdere også deres egne p-båse, så jeg parkerede med vilje et andet sted, siger Lee Taylor med et grin.

For p-båsene, de små kontorer og det hierarki, der følger med, var det, Lee Taylor ville have Co-Ro væk fra. Og dermed er vi klar til at køre tilbage til den nye bygning og de tilstødende ombyggede administrationskontorer.

- Vi er gået fra et sted, hvor folk sad i deres egne kontorer, til et sted, hvor folk kan løbe ind i hinanden. Et sted hvor du mærker, at hierarkiet er fladt, og hvor forskellige afdelinger sidder side om side og folk blander sig med hinanden. Så får man alle disse små interaktioner, hvoraf de fleste ikke giver noget, men nogle få af dem kan være netop det, der løfter en ide. Men man bliver nødt til at opbygge et miljø, hvor det kan ske, forklarer Lee Taylor.

- Vi vil skabe et miljø, der er helt åbent, siger Lee Taylor.

Skal levere strategien
Det hele er skabt for at leve op til Co-Ros strategi om at blive en innovativ virksomhed, som vokser gennem at udvikle de nuværende brands og lancere helt nye brands.

For efter i mange år at have levet godt af virksomhedens tre stærke brands, juicen Suntop, saftevanden Sunquick samt det mest kendte produkt i Danmark hjemmefrys-isen Sun Lolly, skal Co-Ro nu udvikle sig. De tre oprindelige brands skal udvides, der skal nye brands til, ligesom virksomheden skal erobre nye lande.

Midlet har været at bruge et tre-cifret millionbeløb på at bygge state-of-the-art udviklingsfaciliteter, som kan konkurrere med alle andre i industrien, og dermed tiltrække de rigtige medarbejdere. Lee Taylor har trukket på sin egen i fortid hentet flere gamle kolleger til Frederikssund.

- Hvis jeg spørger en ven ude i Europa, om han vil komme til Danmark og arbejde her, så siger han "Danmark? Seriøst?" Det er ikke engang Frederikssund, der er problemet, det er Danmark i sig selv, der virker langt væk for mange. Men når de så kommer her og ser, at vi har et innovationscenter i international klasse med andre gode folk og vi arbejder globalt, så bliver det attraktivt.

Ud over det åbne laboratorium har man opbygget moderne testfaciliteteter, hvor man kan tage imod fokusgrupper. Der er opbygget en testfabrik, så man eksempelvis kan lave 1.000 flasker af en prototype på et nyt produkt komplet med egen emballage.

Netop emballage skal i fremtiden kunne udvikles in house. Endelig arbejdes med 3D og augmented reality, så man kan tage et par briller på og se, hvordan Co-Ros produkter gør sig i en butik i eksempelvis Irak for nu at nævne et af de markeder, hvor Co-Ro sælger godt, men som er farligt at rejse til.

- Vi kan gøre alt det, andre kan. Inklusiv Coca-Cola. Faktisk kan vi skabe et produkt og rulle det ud i verden på seks måneder, det har andre svært ved, siger Lee Taylor.

Udviklingschefen ønsker, at Co-Ro i fremtiden skal kunne reagere meget hurtigt på sine markeder, og han mener, at virksomheden med sin stærke økonomi og mindre størrelse end andre globale spillere har en perfekt platform til at være innovativ og handle hurtigt.

En produktvæg med Co-Ros produkter viser, at der allerede er udviklet mange nye varianter og indpakninger af de oprindelige brands. Innovationen er altså allerede i gang, og Lee Taylor kalder bestyrelsens støtte til forandringen for "utrolig". Besstyrelseslokalet øverst oppe har i øvrigt også udsyn til laboratoriet, ligesom alle andre har det i deres daglige gang i Co-Ro.

- Så kan bestyrelsen se ned i laboratoriet, for alle skal leve og ånde for innovation her. Det er meningen med designet af bygningen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078