23948sdkhjf

Co-Ro satte ny saftrekord - og har nu fokus på nye markeder

Is- og læskedrikproducenten Co-Ro med hovedkvarter i Frederikssund kom ud af 2019 med sin hidtil højeste omsætning - og et overskud, der voksede med over 60 procent og blev på 160 millioner kroner.

Omsætningen nåede op på 1,97 milliarder kroner og overgik dermed den hidtidige rekord på 1,95 milliarder fra 2015. I forhold til 2018 voksede omsætningen med godt 56 millioner kroner.

- Det er et regnskab, vi er godt tilfredse med. Vi fik en all-time high omsætning og en pæn indtjening, og vi er især tilfredse, fordi det skete i et år med store investeringer, siger Co-Ro-direktør Søren Holm Jensen.

Han peger på investeringer i tre nye fabrikker i henholdsvis Kina, Irak og Bangladesh i et år, hvor hvor koncernen også rykkede ind i sit nye hovedkvarter med tilhørende innovationscenter i Frederikssund. I alt blev der investereret for cirka 169 millioner kroner.

I løbet af året klarede Co-Ros produkter sig stærkt i både Europa, Asien og Afrika, mens der til gengæld igen var nedgang i Mellemøsten, som er koncernens største og vigtigste marked. Ifølge Søren Holm Jensen kommer over halvdelen af Co-Ros omsætning fra Mellemøsten, med Saudi-Arabien som det suverænt største marked.

- Markedet for produkter som vores faldt med 10 procent i Mellemøsten sidste år, men vi fik en større andel af markedet, så vores nedgang endte med at være en-cifret i procent. Alt i alt var vi nået op over to milliarder kroner i omsætning, hvis bare Mellemøsten havde været en lille smule bedre, nævner Søren Holm Jensen.

Strategien virker
Han har naturligvis stadig særdeles stort fokus på Mellemøsten, men det er et marked, som vil få dalende betydning i årene fremover.

- Hele Mellemøsten var fantastisk for os i 2015 og 2016, hvor der var medvind på alle fronter, blandt andet på grund af høje oliepriser. Men vi kunne jo godt se, at det ikke kunne vare ved, og derfor begyndte vi at investere massivt i Asien og Afrika. Nu kan vi se, at den strategi virker; der er en bedre balance, og vi er ikke så afhængige af Mellemøsten, konstaterer direktøren.

Læs også: Det er blevet svært at være sød

Han forudser endnu mere mellemøstlig nedgang i år, fordi blandt andre Saudi-Arabien har indført en ny sukkerafgift, der har medført en voldsom prisstigning på Co-Ros produkter i landet.

- Sukkerafgiften kom først i december, så den nåede ikke at påvirke 2019-regnskabet så meget. Men det vil for alvor være til at se fremover, påpeger Søren Holm Jensen.

De tre nye produktionssteder, der blev investeret i sidste år, er meget forskellige. I Kina handler det om, at Co-Ro har lejet sig ind på en eksisterende fabrik og har oprettet en linje til isproduktion. I Irak er der tale om en fabrik, hvor Co-Ro stoppede sin produktion i 1990 i forbindelse med Golfkrigen, men nu har åbnet den igen. Og i Bangladesh handler det om en helt by fabrik, der efter planen er klar til at producere næste år.

500 produkter
Om corona-krisens effekt på Co-Ro i 2020 nævner Søren holm Jensen, at den indtil videre især har haft en negativ betydning i Kina, der er koncernens næststørste marked. Dér sælger Co-Ro især til hoteller og restauranter og til kinesere on-the-go. Og det marked er faldet markant i en tid, hvor folk har holdt sig hjemme.

Læs også: Arabisk sukkerchok kræver nytænkning hos Co-Ro

- Til gengæld går det rigtig godt på de markeder, hvor meget af vores salg ligger i supermarkeder. For eksempel har vi her i april haft vores hidtil største salg i både Danmark, Malaysia og Irak. Så alt i alt har vi ikke - bortset fra i Kina - mærket den store forskel. Det er gyngerne og karrusellerne, siger Co-Ro-direktøren.

Den samlede succes er ifølge Søren Holm Jensen ikke mindst drevet af Co-Ros innovation, der medførte lancering af over 40 nye produkter i 2019. De omfattede adskillige nye lav-kalorie-produkter som Sun Cola Zero og det nye MashUp-brand.

- I alt har vi nu cirka 500 produkter på tværs af alle markeder, når vi medregner alle størrelser og smagsvarianter. Omkring 25-30 af dem er på det danske marked, anslår Søren Holm Jensen.

Co-Ros produkter slukker tørst i mere end 80 lande, hvoraf cirka 20 lande ifølge direktøren "virkelig betyder noget for os". Koncernen har cirka 1.200 ansatte fordelt på 10 lokationer, deraf cirka 300 ansatte i Frederikssund.
Mere om: co-ro
Hold dig opdateret med Food Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Snackkæmpe er tilfreds trods milliontab

Syltefabrik udvider marmeladelinje og skaber job på Samsø

Kohberg tjener penge igen efter tre års tab

Luksus-pizzakæde er konkurs i Danmark

Cognacflaske fra 1762 solgt for rekordbeløb på auktion

Trolden er på plads i nyt bryghus

Nyhedsbrev

15.524 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Nordex Food nåede over de 2 milliarder

Direktøren lovede ikke for meget

Frugtsnack-producent skuffet over regnskab: Vokser for langsomt

Ny rekord og nyt produkt: Bülows lakridser i topform

Corona har åbnet nye markeder for UV-leverandør

Øget priskonkurrence presser Palsgaard

Geia Food med ny rekord er klar til yderligere vækst

Lagkagehuset indrykker modsvar i aviser efter stormvejr

Fiskefabrik investerer millioner i nyt røgeri

Dan Duck trækker Fødevarestyrelsen i retten - kræver "tocifret millionbeløb"

Ifølge Dan Duck har en fejlagtig kontrolrapport smadret virksomhedens omsætning og omdømme

Lantmännen Unibake med stærkt forbedret bundlinje

20-årig bliver restaurantchef hos hurtigtvoksende burgerkæde

Ekspertgruppe: Hjælpepakker bør slutte 8. juli

Postevand-firma fik sit første underskud

Schulstad solgte mere, men tabte 41 millioner

Aftale med Kokkelandsholdet er guld værd for Gråsten Fjerkræ

Tæt på millionen: Gråsten Fjerkræ ser corona som et bump på vejen

Fiskefabrik genåbner efter corona-lukning

Eksperters bud på udfasning af hjælpepakker udskudt

Michelin-restauranter konkurs: Kreditorer står i kø med millionkrav

Tomatketchup er kaldt tilbage

Ekspertgruppe skal udfase økonomiske hjælpepakker

Bryghus klar med verdens første quinoa-øl

Hver restaurantgæst skal have to kvadratmeter

Løgpølse ramt af plastikbøvl

4

Seminar gør branchen klogere på blockchain

Lukkede retssale lægger et røgslør over konkurser i coronakrise

Mikrobryggerier sælger øl på helt ny måde

Royal Greenland tjente over 400 millioner

Flere penge til presset Joe & The Juice

Se alle Medlemmernes egne nyheder

LEEB FLEXIBLES forhandles af Salicath ApS

VS Automatic A/S har nået det højeste PRO Partner niveau

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Kompakt sensor med diagnostisk system

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Undgå maskinnedbrud og overophedningsskader!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Siemens Simatic Drive Based Controller

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Release: Rockwell Automation Studio 5000 Logix

SILHORKO skal rense regnvand i Aarhus-bydelen NYE

Lad os skabe varmen og forlæng sommeraftenerne!

Kompakt, alsidig og stærk frekvensomformer

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

Bernstein A/S leverer et flot resultat for 2019

Når standard-modellen bliver opgraderet

Webinar om Festos nye decentrale installationsnetværk

SMC International Training gør danskerne til eksperter

Ucrete CS - et nyt, enestående, UV-resistent industrigulv

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

PCSCHEMATIC Cabledim opgraderet til version 3.0

Bliv klogere på designprocess og FEM på bare 30 minutter!

Vi implementerer ROB-EX - også digitalt

Send til en kollega

0.141