23948sdkhjf

Rekordmange nye øl tappes på dåse

Antallet af nye danske øl på dåse er fordoblet på bare ét år. Hele 394 af de 2.115 nye øl sidste år kunne forbrugerne købe på dåse. Det svarer til 19% af alle nye øl i 2019, mens andelen i 2018 var 9%.
Det viser en analyse udarbejdet af Beerticker for Bryggeriforeningen.

- Øl på dåse er hurtigt blevet meget populært hos både forbrugerne og bryggerierne. De er supergode til at holde øllet friskt og lettere at transportere – også når forbrugerne tager de tomme dåser med til pantautomaterne, hvor de indleverer ni ud af ti dåser til genanvendelse, siger Niels Hald, der er direktør i Bryggeriforeningen.

Tilbage i 2016 og årene før blev blot omkring 1% af de nye øl tappet på dåser, viser foreningens tal.

Det er især inden for connaisseur-målgruppen, at den hastige vækst for dåseøl sker. Seks bryggerier stod for tre ud af fire af de nye danske dåseøl i 2019: Alefarm Brewing, Gamma Brewing Co., To Øl, Dry & Bitter Brewing Company, Mikkeller og Flying Couch Brewing. Disse bryggerier går efter forbrugere, der eksempelvis går op i, at humledominerede øltyper er så friske som muligt – ja endda ultimativt, at øllet behandles som mælk; med ubrudt kølekæde.

Også Svaneke Bryghus – en af de større aktører ude i supermarkederne – satsede stort på dåseøl i det forgangne år med en investering i en dåse-tappekolonne.

De mange nye dåseøl skiller sig visuelt ud fra de hidtil kendte dåseøl. Langt hovedparten af etiketterne er meget farverige og kunstneriske.

Dåsernes fremgang er sket på bekostning af flasker. For første gang i nyere tid faldt antallet af nye flaskeøl i forhold til året før – 1.005 øl på flaske til sammenligning med 1.016 i 2018.

Derimod har andelen af nye øl tilgængelige som fadøl aldrig været større – hele 73% i 2019 i forhold til 68% året før. Baggrunden er en hastig vækst af nye ølbarer og brewpubs, hvor øllet brygges og serveres fra fustager eller tanke på stedet.

Men de seneste måneder har coronakrisen medført et fuldt stop for fadøl som følge af nedlukningen af restauranter, caféer, værtshuse, festivaler, events samt nattelivet. Det har ramt bryggerierne meget hårdt.

- Hvert andet af vores medlemmer har mistet mere end 60% af deres salg siden starten af marts, så de er meget glade for, at deres kunder i takt med den gradvise genåbning af Danmark er begyndt at bestille fadøl igen, siger Niels Hald.

Enkelte bryggerier helgarderer, når det gælder valg af emballage. 28 øl var således tilgængelige på både dåse, flaske og fad.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096