23948sdkhjf

Ny rekord og nyt produkt: Bülows lakridser i topform

Den danske lakridsproducent Lakrids by Bülow er særdeles godt tilfreds med sit 2019-regnskab, som ifølge virksomheden er "exceptionelt godt". Det viser en vækst i omsætningen på 16 procent til 218 millioner kroner og et rekordhøjt driftsresultat på 29,4 millioner kroner. Sidstnævnte er en vækst på 93 procent fra året før.

På bundlinjen voksede overskuddet før skat fra 10,2 til 24,4 millioner, en stigning på 139 procent, oplyser Lakrids by Bülow, som indtil januar sidste år hed Lakrids by Johan Bülow

Resultatet kommer på baggrund af en omfattende rebranding med fokus på bæredygtighed og en ny global vækststrategi, der skal sikre fortsat øget salg, ekspansion og internationalt kendskab til den danske lakrids, fremhæver ledelsen.

- 2019 var et definerende år i vores historie, hvor vi skiftede ud i vores navn, tog store skridt i en mere bæredygtig retning med lakridsdåser i 100 procent genbrugt plast og rebrandede virksomheden til en mere international profil. Vi har meget hurtigt oplevet en stærk positiv afsmitning af vores nye strategi, hvor vi er lykkedes med at vinde nye markedsandele uden for Danmark, der efterspørger dansk kvalitetslakrids. Samtidig har vi formået at opbygge en meget loyal og voksende international kundebase, siger administrerende direktør Fredrik R. Nilsson i en kommentar til regnskabet.

- Vi fastholder trods udviklingen i verdenssamfundet som følge af coronavirus vores planlagte investeringer i et helt nyt forretningsområde og den fortsatte internationale ekspansion med flere forhandlere. Vi har i begyndelsen af 2020, januar til april, leveret et bedre resultat sammenlignet med året før på både top- og bundlinje. Dette til trods for, at vi har haft lukkede butikker af sundhedsmæssige hensyn i fire-seks uger afhængig af det pågældende land.

- Det positive resultat skyldes især, at vi er lykkedes med at flytte salget fra de lukkede butikker over på e-commerce. Det glæder mig naturligvis, men vi kigger fortsat ind i et meget usikkert globalt marked, hvor vi endnu ikke kender det fulde omfang af coronavirussens konsekvenser, og derfor forventer vi nu en lavere vækst i 2020, end vi leverede i 2019, tilføjer han.

Helt ny produktkategori
Som led i planen om at lære verden at elske lakrids er Lakrids by Bülow klar med en helt ny produktkategori. Virksomheden har således for første gang udviklet et produkt uden for konfekturekategorien: En økologisk lakridslikør med et twist af kakaobønner, der kommer til at gå under navnet Fortified Liquorice.

Likørnyheden lanceres ifølge virksomheden med "høje forventninger efter to års intensivt udviklingsarbejde".

- Vi har siden dag ét skabt en helt ny lakridskategori, som vi hele tiden ændrer og udvider rammerne for. Vi har længe haft lysten til at bevise, at lakrids som smag kan begå sig på højeste niveau i andet end konfekture. Derfor er vi efter to års udvikling nu klar med lanceringen af Fortified Liquorice, hvor vi har taget vores grund-dna, den sensoriske oplevelse af lakrids og chokolade, og skabt en likør tilpasset det internationale marked,”siger kreativ direktør og grundlægger Johan Bülow.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062