23948sdkhjf

Delika-boss har en "fantastisk maskine" - impulskøb er forbudt

Konkurrencen om at få plads i dagligvarekædernes kølediske med hele pålægspakken har aldrig været hårdere, end den er i dag. Udenlandske producenter presser på og tilbyder varer til lavere priser, end de danske aktører kan tilbyde.

- Kæderne bliver større og større og lægger pres på leverandører som os, der lever af volumen. De har gennem de sidste mange år forventet, at vi år for år kan prisreducere vores varer i nedadgående retning, samtidig med at lønningerne til vores medarbejdere stiger, så det er en meget svær situation at agere i, erkender Kurt Møller.

Han er medstifter, ejer og topchef i Delika Food Group med administrationskontor i Skanderborg og med produktionsvirksomheder i Aalborg, Engesvang og Haderslev. Derudover består koncernen af centrallager i Vamdrup og grossistvirksomheden AJ Skjern med adresse i Skjern. I alt er der 158 medarbejdere på lønningslisten.

Kurt Møller understreger, at situationen ikke er umulig, men at betingelserne på markedet kræver en særdeles god strategi, og at alle investeringer i nyt produktionsudstyr bliver foretaget med fornuft efter lange og grundige overvejelser. Impulskøb er forbudt. Hver en krone skal bruges med omtanke.

- Vi holder os væk fra de pålægsvarer, som bliver solgt i hard-discount. Vi ligger i den høje ende, hvad angår pris og kvalitet. Og vi investerer kun i større maskiner, der kan bruges allround. Det er så nemt at lade sig lokke til at investere i nichemaskiner, men risikoen er alt for stor for, at sådanne investeringer ender i en økonomisk fiasko, forklarer han.

System i investeringerne

Ud over kvalitet er sund økonomi et nøgleord for Delika, som tjener gode penge i et presset marked. Virksomheden har gennem de seneste tre-fire år brugt otte-ti millioner kr. om året på nye investeringer i pakkeri og produktion, blandt andet er der i Haderslev købt fuldautomatisk ryge- og kogeskabe, som har reduceret bemandingen med cirka 30 procent.

Der er også investeret i nyt it-udstyr, som viser, hvor meget der bliver tjent på de enkelte produkter. I år har den nye slicemaskine dog presset investeringsrammen op på 16 millioner.

Inden for de seneste 10 år har virksomheden genereret et samlet overskud efter skat på over 100 millioner kroner. Det meste af gælden er væk, og Delika kører i dag driften uden hjælp af kassekredit.

- Den økonomiske frihed giver ro på bagsmækken og tid til at tage de rigtige beslutninger, pointerer direktøren med alvorlig mine.

Der er også en strategi for produktionsapparatet.

- Min filosofi er, at vedligehold af de vitale maskiner skal sættes i system. Vi har ikke råd til, at maskinerne står stille, fordi de lige pludselig går i stykker. Vi prioriterer i stedet forebyggende vedligehold, hvor maskinerne bliver serviceret efter x antal produktionstimer, siger Kurt Møller.

Planlægning er guld værd

Filosofien afspejler sig også på andre måder.

- Jo bedre, vores produktionsapparat og vores planlægning kører, desto færre lønkroner skal vi bruge på overarbejde og weekendbetaling. Marginalerne er små i vores branche, så de parametre, vi kan skrue på, skal vi have styr på. Ellers ender det med, at vi sætter penge til, når vi leverer vores varer, siger han og påpeger, at der fortsat er meget manuelt håndværk og knowhow forbundet med at lave spegepølse og rullepølse.

Filosofien gælder også bredden i sortimentet, hvor der i Aalborg bliver produceret pålæg. I Engesvang, hvor der bliver produceret kødprodukter som eksempelvis hamburgerryg og bacon, der enten skal koges eller steges. Og i Haderslev, hvor der bliver produceret spegepølser og grillpølser. De tre kategorier er skarpt adskilt, hvilket er med til at højne fødevaresikkerheden.

- Med vores bredde har vi reduceret vores sårbarhed i salget over for dagligvarekæderne, fastslår Kurt Møller.

Den store maskininvestering

Med forklaringen på, hvorfor Delika vælger den lave risikoprofil, er vi kommet til den store investering på 10,6 millioner kroner, som blev leveret på fabrikken i Aalborg i maj i år. Det er en komplet slicelinje til fladpakkepålæg med en samlet længde på 14,5 meter.

Effektiviteten er til at få øje på. Hvor fem mand, ifølge Kurt Møller, før kunne producere 80 pakker pålæg i minuttet, kan tre mand nu producere 146 pakker pålæg i minuttet. Med undtagelse af højtider skal slicelinjen typisk kun køre et skift om dagen.

- Det er en fantastisk maskine. Ja, vi kigger faktisk efter en mere, men det bliver ikke lige nu. Slicemaskinen gør os endnu mere fleksible og øger vores leveringssikkerhed. Og en af vores styrker er netop, at vi har en sindssygt god fleksibilitet på vores fabrikker, siger Kurt Møller.

Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187