23948sdkhjf

Ørbæk Bryggeri: - Når corona forsvinder, kommer vi buldrende

- Vi føler os som en væddeløbshest i startboksen, klar til at sætte produktionen på full speed og komme ud og besøge kunder igen.

Det konstaterer direktøren for Ørbæk Bryggeri, Tørk Eskild Furhauge, med henvisning til den nuværende coronasituation, der har sat dele af bryggeriets salg på nulpunktet. Både salget af fadøl og sodavand til restaurationslivet er p.t. ikke-eksisterende.

Det var det også i store dele af 2020, og selv om regnskabet for sidste år ikke er færdigt endnu, afslører Tørk Eskild Furhauge, at resultatet bliver "dårligt".

-  Året begyndte ellers fint med en omsætningsfremgang på cirka 30 procent de første to måneder. Men som følge af corona bliver regnskabet dårligere end i 2019, hvor vi tjente 4,3 millioner kroner, fortæller han.

- Til gengæld for nedgangen på Naturfrisk læskedrikke og Ørbæk Bryggeris fadøl har vi set en fremgang på salget til off-trade-kunder, hvor vi primært sælger Ørbæk flaskeøl og Macarn mixersodavand. Det har dog ikke helt kunnet kompensere for den tilbagegang, vi har haft på on-trade, som udgør størstedelen af vores omsætning, forklarer Naturfrisk-direktøren.

Tre millioner liter

Sodavandsbrandet Macarn har været en del af Naturfrisk Group, som Ørbæk Bryggeri hører under, siden sommeren 2019, hvor koncernens ejere, Niels og Nicolai Rømer, købte det af ægteparret Jan og Camilla Kruse Hansen. Cirka samtidig blev Tørk Eskild Furhauge hentet índ som direktør for hele butikken.

I runde tal bliver der årligt brygget cirka tre millioner liter øl og sodavand på Ørbæk Bryggeri; nogenlunde ligeligt fordelt. Cirka 25 procent af produktionen går til eksport, blandt andet til Holland, Tyskland, Sverige, Spanien og Ukraine.

Om 2021 siger Tørk Eskild Furhauge, at der er budgetteret med et "beskedent resultat".

- Det har aldrig før været så vanskeligt at lægge et budget. Alt afhænger af, hvornår der igen kommer gang i Europa. Hvis samfundene kan åbne, inden vi rammer de salgstunge sommermåneder fra april og frem, eksploderer det. Så vil alle ud, og så kan det forhåbentligt blive et fornuftigt resultat alligevel, håber han.

- Vi arbejder naturligvis også på at hente det på gyngerne, som vi taber på karrusellerne. Vi har så lille en del af det samlede salg af øl og læskedrikke, at vi kan arbejde på at kompensere tilbagegangen i markedet ved at vinde markedsandele, tilføjer bryggeridirektøren.

I den forbindelse glæder han sig over, at to af Ørbæk Bryggeris nye øl, Falkoner og Kong Havtorn, her i februar er kommet på hylderne i SuperBrugsen og Kvickly.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109