23948sdkhjf

Familiefirma tror på kæmpesucces for nyt pizzakoncept

Farum-virksomheden Casa Italia, der drives af familien Terrida med rødder i Italien, har netop lanceret et nyt pizzabund-brand med navnet Unica - og det har kæmpestort potentiale, er salgsdirektør Daniele Terrida overbevist om.

Han tror på, at Unica i løbet af i år kan komme op på at udgøre 10 procent af forretningen hos Casa Italia, og at det i løbet af en kort årrække kan blive 40-50 procent.

Unica er frosne pizzabunde tiltænkt detailhandlen, som Casa Italia hidtil ikke har satset på. Salget har været rettet mod professionelle kunder i ikke mindst foodservicebranchen. 

- Vi har også hidtil haft vores pizzabunde ude hos Coops butikker, men på den måde, at kunderne kan købe en pizza, som Coop-folkene har lagt fyld på. Butikkerne har bare brugt vores bund til deres pizzaer. Men nu ligger vi med navnet Unica i frysedisken, så folk kan købe en bund med hjem og lave deres egen pizza, fortæller Daniele Terrida.

I første omgang er bundene i tre melvarianter kommet til salg hos føtex.dk og en stribe Coop-butikker i det storkøbenhavnske område, men mange flere butikker vil formentlig snart være med, forventer han.

- Vi er dygtige

I forvejen sælger Casa Italia også frosne pizzabunde til professionelle kunder i Norge, USA, Tyskland, Frankrig, Portugal, Finland - og Italien. 

Faktisk står Italien for omkring 40 procent af virksomhedens eksport, som tegner sig for cirka 75 procent af omsætningen, fortæller salgsdirektøren.

- Hvordan kan det lade sig gøre at sælge pizzabunde fra Danmark i Italien - italienerne har ry for selv at være ret gode til pizzaer?

- Det kan man, hvis man er rigtig dygtig til at lave dem. Vores brød er såkaldt scrocchiarella, som indeholder 80 procent vand. Der er en producent, der også laver scrocchiarella i Italien, men de ikke i samme høje kvalitet som os, og de har desuden nået deres kapacitetsmæssige maximum, nævner Daniele Terrida.

- Det tager 30 timer at fremstille et scrocchiarellabrød, ikke mindst fordi fordejen koldhæver i 24 timer. Og så trækker vi dejen ud og trykker den med fingerspidserne - hver eneste bund er håndlavet. 

- Med 80 procent vand er dejen næsten som en gelé, så man kan ikke kaste den op i luften som en normal pizzadej, tilføjer han.

120 år gammel surdej

Det særlige ved scrocchiarella er, at brødet er baseret på en 120 år gammel italiensk surdej med mælkesyrer. I det hele taget er alle ingredienser hos Casa Italia italienske, bortset fra vandet. Hvert enkelt brød er håndlavet, stenovnsbagt, og til sidst lynfrosset med nitrogen.

Fabrikken i Farum kan lave omkring 800 brød i timen, så det bliver ifølge Daniele Terrida til 6.000-8.000 brød på en dag. 

Deraf er omkring 60 procent pizzabunde, mens resten er sandwichbrød lavet af præcis samme dej, bare formet anderledes og skåret igennem, nævner salgsdirektøren.

Daniele Terrida er søn af Denis Terrida, der stiftede Casa Italia i Danmark for godt 25 år siden. Dengang var der tale om en handelsvirksomhed, der importerede italiensk mel og andre specialiteter, og den del af forretningen eksisterer stadig.

Men i 2018 begyndte familien så også at lave scrocciarella-brød i et nyt selskab med navnet Mamma Production. Det er stadig dér, brødproduktionen er placeret, mens Casa Italia er salgsselskabet - og Mamma Productions eneste kunde.

Samlet set har familievirksomheden cirka 12 ansatte i produktionen og lige så mange i salg og administration.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094