23948sdkhjf

Rekorder hos Geia Food: Overskuddet langt bedre end nogensinde før

Den nordjyske fødevarevirksomhed Geia Food har præsenteret et 2020-regnskab, der sætter rekord på både top- og bundlinje.

Overskuddet på forretningen med at udvikle og levere fødevarekoncepter steg fra 29,7 til 48,9 millioner kroner - det er næsten 11 millioner mere end den hidtidige rekord fra 2018.

Og helt som forudsagt af direktør Claus Ravnsbo for et år siden kom omsætningen op i nærheden af to milliarder kroner. Den steg fra 1,655 til 1,979 milliarder i 2020, som direktøren gælder for et både exceptionelt og udfordrende år.

- Vi har indfriet vores ambition om at løfte koncernomsætningen til cirka to milliarder kroner og er samtidig meget tilfredse med, at vi har kunnet gøre det på en profitabel måde, hvor bundlinjen også følger med, konstaterer han.

- 2020 har været et specielt år, hvor den skandinaviske detailsektor har oplevet hidtil usete vækstrater. Det har vi selvfølgelig i al beskedenhed fået vores del af. På den negative side har vi set en utroligt udfordret foodservicesektor i hele skandinavien, hvilket trækker i den modsatte retning, påpeger Claus Ravnsbo.

Mindst vækst i Danmark

Han glæder sig ikke mindst over, at Geia Foods aktiviteter i Norge, Finland og Sverige er stærkt stigende - de tegnede sig i 2020 for over 600 millioner kroner.

- Hvor vores danske forretning er vokset med 12 procent i 2020, har vi set en omsætningsvækst på cirka 40 procent på vores øvrige skandinaviske markeder – en vækst, der er er skabt såvel organisk som gennem opkøbet af BM Food i Norge i 2020, konstaterer Claus Ravnsbo.

I begyndelsen af 2021 fik Geia Food godkendt sit seneste og hidtil største opkøb, hvor norske ØFAS blev indlemmet i Geia-familien. Et køb, der giver koncernen en stærkere position inden for det norske foodservicemarked.

ØFAS har cirka 10 medarbejdere, og dermed er koncernen nået op på omlkring 120 i alt. 

Detaljeret plan

Hovedparten af Geia Food blev i sidste måned købt af kapitalfonden Triton, og med den i ryggen ser Claus Ravnsbo frem mod at kunne accelerere den skandinaviske vækst de kommende år.

-  Vi har investeret meget i at bygge en solid skandinavisk platform, og vi er stålsatte på at fordoble vores omsætning frem mod 2025 i tæt partnerskab med Triton, fastslår han.

- Hvordan vil I gøre det?

- Vi har lagt en detaljeret plan for, hvordan vi skal komme op på at omsætte for fire milliarder. Jeg vil ikke fortælle om den i detaljer, men det handler i bund og grund om, at vi skal blive ved med at gøre det, vi er gode til: At være tæt på kunderne og give dem det, de vil have.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.16