23948sdkhjf

Salget skal løftes med trecifret millionbeløb: Unibake sender Hatting-brød op i et højere gear

Hatting skal have én på hatten.

Nogenlunde sådan kunne man formulere hovedparten af den strategi, som brødproducenten Lantmännen Unibake Denmark har lagt for at hæve sit salg ganske markant i de kommende år.

Ifølge topchef Anette Kalle skal omsætningen være øget med et trecifret millionbeløb i 2024, uden at hun ønsker at gå i detaljer med, hvor meget over 100 millioner kroner det er.

Men det ligger fast, at planen i høj grad handler om at blive mere offensive i detailhandlen med virksomhedens posepakkede, frosne brød med navnet Hatting.

- Vi skal have løftet Hatting-brandet. Der er et enormt kendskab til brandet, men vi må også erkende, at det er blevet en lille smule støvet. 

- Folk sætter os nok mest i forbindelse med morgenrundstykkerne og de hvide miniflutes. Det skal vi have bredt ud, så man også tænker for eksempel sandwichbrød og pizzabunde, som vi lige har lanceret, fastslår Anette Kalle.

Hun tilføjer, at Unibake også vil spille mere på private label-området i samme kategori, så der ikke nødvendigvis behøver at stå Hatting på produkterne.

Mere foodservice og mere eksport

En anden del af strategien går ud på at styrke salget til foodservice, som udgår cirka en fjerdel af forretningen.

- Det vil vi gøre med en digital platform, hvor kunder i kantiner, restauranter og caféer kan gå ind og få inspiration til, hvad vores produkter kans bruges til. Vi har jo lært under coronakrisen, at der ikke altid er mulighed for at lade vores konsulenter komme ud og fortælle, og de erfaringer vil vi nu bruge online, fortæller direktøren.

Og så¨er der et tredje ben, som også skal være med til at skabe mere salg: Vi vil øge eksporten af brød til Skandinavien og wienerbrød til Europa. Det skal ske via innovation i samarbejde med vores søsterselskaber i Lantmännen-koncernen rundt omkring i Europa.

- Altså ikke bare ved at sælge vores nuværende wienerbrød i flere lande, men ved at udvikle nye, spændende smage, som passer til de enkelte lande, nævner Anette Kalle.

Hun har været direktør for Lantmännen Unibake Denmark siden 2019, da hun afløste Allan Christiansen på posten. Ved samme lejlighed delte de svenske ejere den danske del af koncernen op i en frost- og en frisk-forretning. 

Således står Lantmännen Unibake nu for al produktion af frostprodukter - og kun frost - mens Lantmännen Schulstad koncentrerer sig om frisk brød.

Krisehåndtering

Unibake har fabrikker i Hatting, Holstebro og Hasselager, med Hatting-afdelingen som langt den største. Dér bliver wienerbrødet produceret, mens Holstebro står for blandt andet rundstykker, baguetter og pizzabunde. Den forholdsvis lille afdeling i Hasselager bager pitabrød.

Tilsammen bliver der på de tre lokationer hvert år bagt cirka 40.000 tons brød og wienerbrød - og altså ifølge planen endnu mere i de kommende år.

- Hvad har du især fokuseret på i dine første to år som direktør?

- Det har i høj grad handlet om at skabe den her 2024-strategi for frostforretningen. Og så selvfølgelig om at få lavet en basisstruktur og en effektiv ledergruppe. 

- Så kom corona pludselig ind for et års tid siden, så der har også været en del krisehåndtering, samtidig med, at vi skulle holde fast i de langsigtede mål, konstaterer Anette Kalle.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109