23948sdkhjf

Rock'n'roll-mester har 16 flasker lemonade med på Foodexpo - men satser på snart at sælge 200.000

Det var kun med nød og næppe, at ægteparret bag et nyt, dansk lemonade-brand nåede at få deres produkt klar til Foodexpo-messen i Herning, hvor de i disse dage for første gang deler smagsprøver ud på Betty's Lemonade.

Små smagsprøver, for Mette Heerulff Christiansen og Jakob Broder Christiansen har kun ialt 16 flasker med på messen, der begyndte i går og slutter i morgen. Fire flasker med hver af de fire varianter.

- Vi besluttede os først midt i december for at begynde at producere lemonade, så der har været tryk på. Vi fik leveret de 16 flasker her til Foodexpo søndag morgen, fortæller Mette Heerulff Christiansen.

- I har fået udviklet et helt nyt brand på bare tre måneder, med indhold og etiketter og det hele?

- Ja, men vi har også vredet armen om på nogle af dem, der har hjulpet os. De sagde, at de var lidt pressede - men så måtte vi jo sige,at hvis de vil være med, så er det nu.

Ægteparret har en aftale med sydsjællandsk bryggeri, der skal stå for produktionen; et bryggeri, som parret ikke ønsker at oplyse navnet på. Den produktion er ikke sat i gang endnu, så de indtil videre 16 flasker er kommet direkte fra det laboratorium, der har hjulpet med at udvikle indholdet.

HURTIG PRISSTIGNING

Ægteparret bag Betty's havde lagt sig fast på en vejledende pris pr. flaske på 30 kroner plus pant.

Men nu bliver det måske 32 kroner i stedet, fortæller Mette Heerulff Christiansen.

- Vi har lige fået en prisstigning på glas og låg. Jeg gider ikke at åbne flere mails, siger hun med et rock'n'roll-glimt i øjet.

- Vi har selv udviklet recepterne, men vi har haft brug for hjælp med smagsaromaerne og med at finde de rigtige mængdeforhold, når der skal skaleres op, fortæller Mette Heerulff Christiansen.

Tidsånden fra 1950'erne

Hun står på Betty's-standen i Herning iført en meget 50'er-agtig kjole og med rock'n'roll-musik i standens højttaler. Betty's-lemonaderne bliver således markedsført med en aura af tidsånden fra 1950'ernes USA.

- Jeg elsker rock'n'roll og er faktisk gammel dansk mester i rock'n'roll-dans uden kast. Den titel vandt jeg som 14-årig i 1989, fortæller Mette Heerulff Christiansen, som har en ret slående lighed med den tegning af Betty, der pryder lemonadeflaskerne. 

Ægteparret har i mange år importeret lemonade og iste fra USA via deres fødevarefirma med navnet Christiansen & Partners. Nu er den import indstillet, så Betty's forhåbentlig kan overtage pladserne på de danske butikshylder, nævner Mette Heerulff Christiansen.

- Vi har en datter, der dagligt punker os med, at CO2-udledningen skal ned. Og så nytter det jo ikke noget at fragte store mængder vand og luft i flasker fra USA til Danmark, konstaterer den nyslåede lemonadeproducent.

Hun og ægtemanden håber på at kunne sælge omkring 50.000 Betty's-flasker i år - og mindst 200.000 næste år.

- Vi kunne godt sige 10.000, men det er jo ikke sjovt, hvis vi ikke har noget at spæne efter, siger Jakob Broder Christiansen.

Han oplyser, at ægteparret hidtil årligt har importeret op imod 130.000 flasker fra USA. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094